Kortare vårdköer hos BUP - tack vare lyckat digitalt utvecklingsarbete

Publicerad:

Ulla Sandberg Gustavsson /Foto: Bild och Media

Efter att barn- och ungdomspsykiatrin vid Skaraborgs Sjukhus tagit del av en kritisk rapport från Inspektionen för vård och omsorg 2020-2021 startade ett intensivt utvecklingsarbete, där bland annat omställning till digitala arbetssätt och vårdformer arbetades fram. Resultat ett år senare: betydligt kortare vårdköer vad gäller utredning, behandling/insatser efter utredning och förbättrad information till patienter och närstående.

-Att en del av vårt patientarbete sker digitalt har blivit en självklarhet för patienter, vårdnadshavare, medarbetare och ledning. Pandemin och det faktum att restriktioner fanns att träffas skyndade också på arbetet, säger Ulla Sandberg Gustavsson, utvecklingsledare inom BUP Skaraborgs Sjukhus,  som också gläds åt att utvecklingsarbetet anses så lyckat, att det nu också är nominerat till Västra Götalandsregionens miljöstipendium..

Det fick fart på omställningen

Vad var det då som stod i den där Ivo-rapporten som fick fart på omställningsarbetet?

Jo, att det fanns tydliga brister i tillgänglighet till BUP och att informationen till patienter och vårdnadshavare kunde bli bättre.

-Vi hade sedan tidigare långa köer till utredning och till insatser och behandling efter utredning. Detta tillsammans med Ivo:s kritik gjorde att vi tog tag i arbetet med de patientsäkerhetsrisker som fanns, säger Ulla Sandberg Gustavsson.

Fokus: stor andel patienter

Den digitala omställningen inriktades i första hand mot området med flest patienter – neuropsykiatri - och genomfördes helt digitalt i tvärprofessionella processarbetsgrupper med medarbetare på BUP.

Åtgärderna som togs fram utvecklade nya arbetssätt:

  • Digitala föräldrautbildningar i grupp.
  • Digitala informationsföreläsningar för vårdnadshavare i grupp.
  • Digital läkemedelsinformation till vårdnadshavare i grupp.
  • Skattningsformulär skickade digitalt via Blåappen.

Så hur gick det då?

Flera tydliga förbättringar

Jo, ett år efter Ivo-rapporten har de positiva resultaten radat upp sig:

  • betydligt kortare vårdköer till utredning.
  • digital läkemedelsinformation ger utrymme till kortare och därmed fler läkartider.
  • uppföljning av läkemedel kan ske i hemmet.
  • minskad restid och kostnader för patienter och vårdnadshavare.
  • mindre frånvaro från skola för patienter och från arbete för vårdnadshavare.

Utmaningar återstår

-Vi har givetvis fortfarande utmaningar att arbeta med, som personalbrist och att nå de som inte anmält sig till aktiviteterna och att involvera patienter och närstående i ännu högre grad. Men vi har ökat tillgängligheten och förbättrat informationen och genom att våra medarbetare har ökat sin kunskap i att använda digitala verktyg så finns idag också en större delaktighet i vårt arbete med omställning av vården, säger Ulla Sandberg Gustavsson.