Ökad tillgänglighet tack vare digital abortmall

Publicerad:

Från vänster: Sara Mårtensson, Lena Peterson och Maria Bergqvist. Foto: Bild och Media

Gynekologimottagningen vid Skaraborgs Sjukhus har ökat tillgängligheten för patienter som vill göra abort. Lösningen är en digital abortmall och idag sker hälften av alla bokningar via 1177.

-Vi hade börjat jobba mer med 1177 och kom fram till att detta var en möjlighet, då patienten kan skriva till oss när det passar henne, dygnet runt året runt, och vi svarar så fort vi har möjlighet, säger Lena Peterson, barnmorska vid gynekologimottagningen, Skaraborgs Sjukhus.

Ingen reklam - patienter hittar dit ändå

Först testades abortmallen på 1177 i ett digitaliseringsprojekt, men det föll inte så väl ut. Arbetssättet upplevdes komplicerat av medarbetarna och även för patienterna, som hänvisades till att boka tid för ett webbmöte. Istället utformades formuläret i samarbete med Skaraborgs Sjukhus IS/IT-enhet och då underlättades kontakten radikalt mellan vårdpersonal och patient.

-Vi beslutade oss för att inte göra reklam för det, men det tog inte lång tid innan patienterna fann denna väg in för tidsbokning av abort. Nu är det cirka 50 procent av patienterna som bokar tid på det här sättet, säger Lena Peterson.

Slut på telefonköer

Vilken är den stora fördelen med abortmallen för patienterna?

-Det är att inte behöva ringa och vänta på tid i en telefonkö. Det är flera patienter som uppgivit att de fått ringa i flera dagar för att få en uppringningstid, så ska det inte vara, säger Lena Peterson och fortsätter:

-En annan positiv del är, att kontakten via 1177 sker när patienten själv önskar och det passar henne. Samtidigt är de medvetna om att det kan dröja upp till tre arbetsdagar innan man får svar, men oftast svar samma dag eller senast första vardag efter helg. 

Underlättar vårdpersonalens arbete

Patienten får också länkar via 1177, där de kan läsa om hur en abort går till samt om preventivmedel, vilket innebär att de då oftast kommer väl förberedda till besöket. 

Hur upplever medarbetarna det här arbetssättet?

-Att det underlättar deras arbete, då vi kan via 1177 när vi har möjlighet, men vi har oftast en person avdelad för 1177-ärenden då den vägen till kontakt har ökat.