Kulturskolepedagogdagen 2023 – program

I år handlar Kulturskolepedagogdagen om att leda och lära – livet som kulturskolepedagog helt enkelt. Under förmiddagen varvas inspiration och korta föreläsningar med reflektion i kollegiet. För er som deltar den 30 oktober kommer det efter lunch erbjudas samtal och fördjupning i nationella teamsgrupper. Dagens sista programpunkt handlar om att testa ett samtalsverktyg med kollegorna på er kulturskola. Här nedan finns hela programmet.

09.00-09.05

Hej och välkomna till Kulturskolepedagogdagen 2023!

09.05-09.30

Inspirationstalare Micael Dahlen

Foto: Studio Emma Svensson

Årets inspiratör är ekonomiprofessorn Micael Dahlen, som även är författare och internationell föreläsare. Nyligen tillkännagavs att han fått uppdraget att leda arbetet på det nystartade forskningscentret Center for Wellbeing, Welfare and Happiness. Där kommer han att inneha en unik professur, den första någonsin att ha en specifik inriktning på lycka, välbefinnande och välfärd. På Kulturskolepedagogdagen hör du honom prata om sambandet mellan meningen i livet och kultur. 

9.30-10.15

Pass 1

Olika sätt att leda och lära

Helena Wattström är lektor i musikpedagogik och ledare för Kulturskolepedagogutbildningen på konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet. Hon berättar om några pedagogiska perspektiv genom tiderna och hur synen på lärande har utvecklats. Perspektiven ligger till grund för hur vi idag tolkar rollen som pedagog och hur vi möter elever.

 

 

Att äga sin process

Barnkulturdesignern Pernilla Ankarberg arbetar med delaktighetsprocesser tillsammans med barn och unga. Med verktyget "Att äga sin process" utbildar hon i konsten att handleda barn och unga i kreativa processer. Pernilla berättar om den kreativa processens delar och ger tips på hur du som pedagog kan använda modellen för att stötta elever och deltagare i de olika faserna.

 

Kulturskolepedagogens roll i ett digitalt medielandskap

Hur förändras pedagogens roll som ledare när eleven kan söka kunskap och lära sig via internet och sociala medier? Oscar Wemmert, ordförande i Dataspelscentrum, spelutvecklare och spelpedagog, vägleder oss och diskuterar kring kulturskolans unika möjlighet att spela roll och behålla relevansen i en alltmer digital värld.

 

10.15-10.45

Reflektion och kaffepaus

10.45-11.30

Pass 2

KNUT – Kulturskolans Nytänkande Ungas Talan



KNUT är Sveriges första nationella ungdomsråd för kulturskolefrågor och en del av Kulturskolerådets arvsfondsprojekt Ungas inflytande och delaktighet i kulturskolan. Här kommer några röster från KNUT om pedagoger de mött och ungas perspektiv på lärandet.

Inkludera tillsammans - Open Choir



Open Choir är en öppen lovaktivitet för unga med funktionsnedsättning och projektleds av pedagogerna Maria Caskie, Malin Ericson och Michaela Neumann på Kulturskolan Göteborg. Open Choir präglas av delaktighet och lyhördhet för deltagarnas behov och förutsättningar. Det är även ett tillfälle för kollegialt lärande och samarbete för att möta målgrupper med funktionsnedsättning.

Det kollegiala samtalet


Frida Rolfsdotter Thurfjell och Andreas Hammarlund arbetar som pedagoger i Mölndals kulturskola. Här delar de med sig av sina erfarenheter av hur det kollegiala samtalet i arbetslag och utvecklingsgrupper kan ledas och professionaliseras. Samtalens syfte är att gynna elevers lärande, motivation och välbefinnande och att bli stärkt som pedagog.

11.30-12.00

Reflektion

12.00-13.00

Lunchpaus

13.00-15.00

Pass 3

13.00-14.00

Samtal över hela Sverige

Teamssamtal med kulturskolepedagoger över hela landet.

14.10-15.00

Samtal på vår kulturskola

Det kollegiala samtalet med arbetskamraterna.