Förändringsbehov Obstetrix

Förändringsstopp, dvs inget arbete utförs i VGR:s databaser mellan vecka 24-34 och vecka 51-02

Obstetrix förvaltning arbetar utifrån en beslutad årsplan.
Utveckling av funktioner och önskemål om förändring lämnas till respektive verksamhets förvaltning.  Ärendet skickas därefter in till Obstetrix förvaltning för beredning.  
Handläggningstid för beredning varierar beroende på typ av ärende och beslutad årsplan.

Utveckling av funktionalitet
Vid utveckling av funktionalitet måste ärendet vara förankrat regionalt inom VGR och nationellt beroende på funktionalitet som önskas.
Beredning av ärendet behövs för att se om förändringen är genomförbar.

Förändringsönskemål
Vid behov av förändringar måste ärendet vara förankrat lokalt (t ex observationslista) eller regionalt (t ex journalsökord).
Beredning av ärendet kan behövas beroende på om önskemålet är lokalt eller regionalt.
Handläggningstid är beroende på omfattning av önskade förändringar.

Organisationsförändringar
Vid planerad organisationsförändring ska Obstetrix förvaltning kontaktas i tidigt skede.
Innan förändring görs i KIV behöver Obstetrix förvaltning information för att synkronisera med andra system, till exempel Melior.
Observera att det är maximalt 30 tecken, inklusive mellanslag, för namn på vårdinrättning, vårdenhet och enhet i Obstetrix.

Ny enhet
Beslut tas utifrån övriga planerade aktiviteter för Obstetrix och andra system samt förändringsönskemålets omfattning. När ny enhet önskas i Obstetrix behöver tekniska delar och kopplingar utredas. När utredningen är klar kan beslut tas om tidsplan för genomförandet.

Nedläggning av enhet
Beslut om nedläggning av enhet meddelas i tidigt skede.  När det är klart i KIV kan förändringen genomföras i Obstetrix.

Justering av befintlig enhet
Ändring av till exempel namn, adress och telefonnummer. Beslut om ändring meddelas i tidigt skede.  När det är klart i KIV kan förändringen genomföras i Obstetrix.

 

Förändringsbehov skickas till Kontakt Obstetrix förvaltning