8.2 Hantering av deltagare på samarbetsyta med Teams

Avsnittet går igenom hur man hanterar deltagare på samarbetsytor med Teams.

När en SOFIA-yta teamifieras kommer behörigheterna att ändras för att stämma överens med Microsofts behörighetsmodell för M365-grupper (Teams). Läs mer, och se bild i KB0025383. I manualen kan du läsa om hur man hanterar deltagare på samarbetsytor med Teams, "Hantera deltagare - samarbetsytor med Teams".

Externa användare ska endast bjudas in via Teams med rollen "Besökare" (men har i praktiken samma behörighet som en medlem).

 

Hantera medlemmar via Teams

  1. Öppna Teams, gå till fliken Team och sök fram ditt team
  2. Klicka på de tre prickarna till höger om teamsnamnet
  3. Om du väljer Hantera Team
    Klicka på rubrik Medlemmar
    Därefter på Lägg till Medlem
    Skriv in namn, vgrid eller epost
    Välj behörighet Ägare eller Medlem
    (det går inte att lägga till Besökare i Teams)
  4. Klicka Lägg till
  5. Om du väljer alternativet Lägg till medlem
    Skriv in namn, vgrid eller epost
    Välj behörighet Ägare eller Medlem
    Klicka Lägg till