8.2 Hantering av deltagare på samarbetsyta med Teams
Avsnittet går igenom hur man hanterar deltagare på samarbetsytor med Teams.
När en SOFIA-yta teamifieras kommer behörigheterna att ändras för att stämma överens med Microsofts behörighetsmodell för M365-grupper (Teams). Läs mer, och se bild i KB0025383. I manualen kan du läsa om hur man hanterar deltagare på samarbetsytor med Teams, "Hantera deltagare - samarbetsytor med Teams".
Externa användare ska endast bjudas in via Teams med rollen "Besökare" (men har i praktiken samma behörighet som en medlem).
Hantera medlemmar via Teams
- Öppna Teams, gå till fliken Team och sök fram ditt team
- Klicka på de tre prickarna till höger om teamsnamnet
- Om du väljer Hantera Team
Klicka på rubrik Medlemmar
Därefter på Lägg till Medlem
Skriv in namn, vgrid eller epost
Välj behörighet Ägare eller Medlem
(det går inte att lägga till Besökare i Teams) - Klicka Lägg till
- Om du väljer alternativet Lägg till medlem
Skriv in namn, vgrid eller epost
Välj behörighet Ägare eller Medlem
Klicka Lägg till