Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Habilitering Skövde

Kontaktuppgifter

Telefon

Telefontider

måndag - fredag
8:00 - 9:30
måndag - fredag
13:30 - 15:00

Öppettider

måndag - torsdag
8:00 - 16:30
fredag
8:00 - 16:00

Besöksadress

Skaraborgsgatan 19A
541 50 Skövde

Mitt Vårdmöte

Med e-tjänsten Mitt vårdmöte kan du träffa din behandlare via din mobil eller dator.

Vill du få sms-påminnelse inför ditt nästa besök?

För att få SMS-påminnelse från oss behöver vi ditt samtycke till att använda tjänsten. Vi behöver också ditt mobilnummer. Säg till i receptionen eller berätta för din behandlare att du vill ha en SMS-påminnelse inför ditt nästa besök.

Välkommen till habilitering Skövde! Här får vuxna som har en funktionsnedsättning stöd och behandling individuellt eller i grupp efter sina förutsättningar och behov. Vi arbetar tillsammans med kunskap, strategier och träning för att öka möjligheterna till socialt samspel, kommunikation och att klara aktiviteter i vardagen.

Vi tar emot personer över 18 år som har en utredd diagnos inom:

Egenremiss eller remiss

För att komma till oss krävs remiss eller en egenremiss. Remissen ska innehålla ett läkarintyg eller en psykologbedömning som visar en utredd diagnos och ett aktuellt behov av stöd och behandling. 

Använd helst 1177 Vårdguidens e-tjänster för din egenremiss. Har du inte möjlighet att logga in på 1177.se kan du istället fylla i och skicka in en blankett.

1177 Vårdguidens e-tjänster
Blankett egenremiss

Vilken mottagning för vuxna finns närmast dig?
Remisskriterier för vårdgivare

Besök hos oss

Har du feber, snuva, hosta, luftvägsproblem och influensasymtom ska du inte komma till mottagningen. Kontakta oss per telefon eller via 1177 Vårdguidens e-tjänster så bokar vi en ny tid eller ett videobesök på distans.

Gå till 1177 Vårdguidens e-tjänster
Läs mer om digitala vårdmöten

Att ta med till besöket

  • Kallelse
  • Legitimation
  • Eventuellt högkostnads- eller frikort

Tolk

Meddela i god tid före besöket om du behöver tolk

 

Betalning och anmälan

Anmäl dig och betala på mottagningen, om du inte har fått ett annat besked i din kallelse. Du får gärna betala med betalkort. Frikort gäller. Är du under 20 år eller över 85 år är besöket avgiftsfritt.




Omboka eller avboka din tid

Vill du omboka eller avboka din tid ska du göra det minst 24 timmar innan avtalad tid för att slippa betala patientavgift. Du kan omboka eller avboka din tid via 1177 Vårdguidens e-tjänster.

1177 Vårdguidens e-tjänster.

 

Uteblivet besök

Har du inte lämnat återbud 24 timmar innan avtalad tid får du betala en patientavgift (gäller även om du har frikort eller om besöket var avgiftsfritt).

Kontakta oss via 1177 Vårdguidens e-tjänster

För frågor om vård över nätet är det viktigt med säkerhet. 1177 Vårdguidens e-tjänster har en personlig inloggning där både du och vårdpersonal är identifierade. Dina personuppgifter och information är skyddad. 

Du kan bland annat:

  • Omboka och avboka tid
  • Kontakta din mottagning
  • Skriva egenremiss

1177 Vårdguidens e-tjänster.

 

Tack för att du avstår starka dofter 

Cigarettrök, parfym och andra starka dofter ger problem för människor med astma, allergi och överkänslighet

 

Sammanhållen journalföring

När du har kontakt med vården, kan läkaren eller annan vårdpersonal fråga dig om ditt samtycke till att ta del av dina journaluppgifter. Du har rätt att stå utanför sammanhållen journalföring. Då ansvarar du själv för att informera om vad vårdpersonalen behöver veta för att kunna ge dig god och säker vård.

Sammanhållen journalföring på 1177.se

 

Synpunkter

Vi vill gärna veta vad du som patient eller närstående tycker om den vård och service du får. Dina synpunkter eller klagomål är viktiga för oss och hjälper oss att förbättra vår verksamhet. Ibland uppstår missnöje och problem och då vill vi göra vårt bästa för att försöka reda ut problemet.

Lämna synpunkt

 

Yrken

Hos oss möter du specialister på funktionsnedsättningar inom olika yrken.

Arbetsterapeuten kan ge förslag på strategier och träning för att vardagen ska fungera bättre, till exempel att förflytta sig, att passa tider och planera. Vid behov kan arbetsterapeuten förskriva anpassade hjälpmedel.

Vanliga insatser från arbetsterapeuten

Fysioterapeuten kan ge stöd och behandling om du känner dig spänd, har ont i musklerna, har svårt att ligga, sitta eller att röra dig. Du får även råd om hur du ska träna och använda kroppen för att må bra. Målet är att förbättra, bevara eller kompensera din funktionsförmåga.

Vanliga insatser från fysioterapeut

Dietisten utreder och följer upp energi- och näringsbehov, ger behandling och individanpassade råd om mat, näring och hälsa.

Vanliga insatser från dietisten

Kuratorn erbjuder stöd genom samtal. Du kan tala med kuratorn om sådant du ofta tänker på, och få hjälp med att förstå dig själv. Kuratorn berättar om rättigheter och skyldigheter i samhället, och kan ge stöd i kontakten med myndighetspersoner för frågor kring arbete, boende, ekonomi och utbildning.

Vanliga insatser från kurator

En logoped utreder och behandlar tal-, språk- och kommunikationssvårigheter och sväljningsproblem. Logopeden provar också ut och anpassar hjälpmedel samt arbetar med alternativa och kompletterande kommunikationssätt, AKK efter behov.

Vanliga insatser från logoped

Läkaren ansvarar för undersökningar, medicinskt behov och behandling relaterat till en funktionsnedsättning. Läkaren skriver även intyg som kräver särskild kunskap om funktionsnedsättningar och kan remittera till andra vårdinstanser för fortsatt vård.

Vanliga insatser från läkare

Psykologen utreder kognitiva funktioner som stöd för diagnos, och ger insatser som förebygger och behandlar psykisk ohälsa. En viktig uppgift är att öka patientens kunskap om hur en funktionsnedsättning påverkar vardag, hälsa och utveckling samt hitta strategier för att hantera problem.

Vanliga insatser från psykolog

Sjuksköterskan har ett helhetsperspektiv på din hälsa och bedömer, analyserar, planerar och genomför behandling och stöd för andning, cirkulation, elimination, fysisk aktivitet, sömn, hud, nutrition, sexualitet, smärta och vävnad. Sjuksköterskan ansvarar också för medicinuppföljning.

Vanliga insatser från sjuksköterska

Enhetschef

Christina Davidsson, enhetschef 
0767-68 66 94 
christina.d.davidsson@vgregion.se

Mitt Vårdmöte

Med e-tjänsten Mitt vårdmöte kan du träffa din behandlare via din mobil eller dator.

Vill du få sms-påminnelse inför ditt nästa besök?

För att få SMS-påminnelse från oss behöver vi ditt samtycke till att använda tjänsten. Vi behöver också ditt mobilnummer. Säg till i receptionen eller berätta för din behandlare att du vill ha en SMS-påminnelse inför ditt nästa besök.

  • En bild som ligger i bildspelet
    Bild 1 av 5
  • En bild som ligger i bildspelet
    Bild 2 av 5
  • En bild som ligger i bildspelet
    Bild 3 av 5
  • En bild som ligger i bildspelet
    Bild 4 av 5
  • En bild som ligger i bildspelet
    Bild 5 av 5

Senast uppdaterad: 2021-10-21 08:49