Läsfrämjandelyft för folkbibliotek

Den regionala biblioteksverksamheten i Västra Götaland fortsätter med ett förstärkt stöd och utökade kompetensutvecklingsinsatser inom Läsfrämjandelyftet under 2025. Jobbar du på ett folkbibliotek i Västra Götalandsregionen, som medarbetare eller chef? Då är Läsfrämjandelyftet till för dig.

Läsfrämjandelyftet – en omfattande satsning på kompetensutveckling

Kulturrådet genomförde 2021–2023 en satsning på ett läsfrämjandelyft för personal på de kommunala folkbiblioteken. Syftet har varit att bidra till kompetensutveckling inom litteraturförmedling och läsfrämjande, med ett särskilt fokus på barns och ungas läsning genom att:  

  1. Stärka biblioteksmedarbetarna i deras profession och i rollen som läsfrämjare. 
  2. Stärka bibliotekens chefer och medarbetare i att arbeta strategiskt med det läsfrämjande uppdraget.

Satsningen genomförs genom flerpartsamverkan, det vill säga i samarbete med statliga myndigheter, regioner, kommuner, universitet, högskolor och andra aktörer. Uppdraget utformas i dialog med den regionala biblioteksverksamheten. 

Vill du läsa mer om satsningen så finns utförlig information om uppdraget på Kulturrådets webbplats om Läsfrämjandelyftet.

En sammanfattning av de två första åren av Läsfrämjandelyftet presenteras i rapporten Läsfrämjandelyft för folkbibliotek.

Kulturrådets insatser

2022-2023 

I slutet av 2022 delades det ut ca 23 miljoner kronor i bidrag till kommuner och regioner. Alla regioner och 88% av landets kommuner sökte medlen. Syftet med bidraget var att stärka folkbibliotekens kompetenser inom läsfrämjande och litteraturförmedling, med fokus på barns och ungas läsning. Kommunerna använde medlen för kompetenshöjande insatser riktade till personalen.  

Under 2023 satsade Kulturrådet på erfarenhetsutbyte, lärande och inspiration på det läsfrämjande området, genom bland annat digitala frukostträffar för bibliotekspersonal, en kurs i strategiskt läsfrämjande för biblioteksledare och chefer samt lansering av läsfrämjande material på Digiteket. 

Rapporten Nuläge om barns och ungas läsning utkom 2023 och belyser läsfrämjande insatser runt om i landet. I rapporten pekas ut tre angelägna frågor där de som arbetar med läsfrämjande för barn och unga behöver göra skillnad: 

  • Stärka läsning för unga och unga vuxna  
  • Överbrygga läsklyftor som beror på socioekonomiska skillnader  
  • Öka ungas delaktighet  

Rapporten fungerar bra som diskussionsunderlag vid planering av läsfrämjande insatser.  

Nuläge om barns och ungas läsning (kulturradet.se) 

Beviljade bidrag 2023 (att användas under 2024)

2024 – 2025 

Vid den andra sökomgången fördelades 23 miljoner kronor till 253 kommuner och 19 regioner i syfte att ytterligare stärka kompetensen inom läsfrämjande bland medarbetarna på landets folkbibliotek. 

För att säkra kompetensutvecklande material för folkbibliotek under en lång tid fram över, togs nya lärresurser fram av forskare inom biblioteks- och informationsvetenskap och andra områden, vilka tillgängliggjordes på Digiteket.  

Bibliotekshögskolan i Borås genomförde ytterligare en omgång av kursen för bibliotekschefer i att arbeta strategiskt med läsfrämjande under 2024/25. 


Den regionala biblioteksverksamhetens insatser

Utöver det läsfrämjande arbete som redan bedrivs på Kulturförvaltningen i VGR, i enheten Bibliotek och litteratur, har arbetet under 2023–2025 stärks ytterligare.  

En projektledare på enheten ansvarar för samordning och stöd i frågor kopplat till Läsfrämjandelyftet :

  • Vi ingår i nationella nätverk och samarbeten kopplat till Läsfrämjandelyftet  
  • Det görs en kartläggning av planer och behov vid regionens folkbibliotek  
  • Det erbjuds stöd i att ta fram kompetenshöjande insatser på folkbiblioteken  
  • Det görs kompetenshöjande insatser för bibliotekspersonal och chefer utifrån identifierade behov  
  • Befintliga insatser (t.ex. konferenser) filmas för att fler ska kunna ta del 
  • Vi samverkar med Digiteket och kommunerna, genom att t.ex. identifiera behov och skapa material  

Genomförda insatser 2023-2025

Konferenser
Mediekonferensen 2024 
Mediekonferensen hade inriktningen läsfrämjande, barn och unga. Denna gjordes i samverkan med tre andra regioner. 
Mediekonferensen 2024 

Den stora bokpratsdagen 
En fördjupningsdag i litteraturförmedling och bokprat som metod. 
Den stora bokpratsdagen  

En dag om ungas läsning  
En inspirationsdag om ungas läsning, med unga. 
En dag om ungas läsning 

Workshops och kurser
Digitekets läsfrämjandelyftsturné 
Workshops med fokus på läsfrämjande, delakultur och kollegial fortbildning, samt fördjupningar i upphovsrätt och spel på bibliotek.  

Läsfrämjande med digitala verktyg  
Workshops med efterföljande uppföljning och erfarenhetsdelning. Fördjupning i immersiva medier, som VR-, AI- och AR-teknik, och hur dessa kan användas i både läsfrämjande och andra syften, oavsett om det handlar om läsning, spel eller kultur.

Läsfrämjande möten med barn och unga 
Workshops på fyra orter i regionen, med fokus på hur man kan på olika interaktiva sätt kan möta en grupp med barn eller unga i biblioteket. 
Hej och välkommen till Bibblan!  

Skapa en sagostund 
Kurs i sagostundsmetodik med uppföljande delatillfällen. 
Skapa en sagostund 

Webbinarier
Läsfrämjande metoder för barn med funktionsnedsättning  
Ett webbinarium om hur biblioteket kan arbeta med TAKK, Shared reading och Äppelhyllan som läsfrämjande metoder. Fördjupningen omfattade även metoder för barn med funktionsnedsättning som också har ett annat modersmål än svenska. 

Barnboksbeståndet – om kvalitet och barns delaktighet 
I samarbete med Digiteket vidareutvecklades innehållet i Mediekonferensen 2024 i ett fördjupande webbinarium om kvalitet i barnlitteratur och barns delaktighet i urvalsprocessen. 
Barnboksbeståndet – om kvalitet och barns delaktighet 

Det läsfrämjande bokpratet  
En kurs med fokus på genomförande av läs- och litteraturfrämjande bokprat. 
Det läsfrämjande bokpratet 
 
Barnrätt i praktiken 
Två webbinarium med fokus barnrätt och läsfrämjande. I samverkan med andra regioner. 
Barnrätt i praktiken – läsfrämjande för barn  
Barnrätt i praktiken – läsfrämjande för ungdomar 

Dessa webbinarium sammanfattades i två artiklar: 
Läsfabriken, Sagoglitter och Barnens bibliotek  
“Vänta inte på att ungdomarna ska komma till er” 
 
Studiebesök/studiecirklar
Träffas, dela, lära!  
En fördjupning i läsfrämjande för barn och unga med funktionsnedsättning, genom kollegialt lärande och kunskapsdelning i cirkelform. 
Träffas-Dela-Lära! 

Regionen runt med buss 
På en tvådagars studieresa besökte bibliotekarier sex olika bibliotek och inspirerades av läsfrämjande insatser ur flera olika perspektiv. 
Regionen runt med buss 


Digiteket – en plattform för Läsfrämjandelyftet

En viktig part i Läsfrämjandelyftet är lärplattformen Digiteket. Att skapa likvärdiga möjligheter att ta del av lärresurser har varit en viktig pusselbit i Läsfrämjandelyftet, och plattformen har därför utvidgats till att även inkludera utbildningar, material och vetenskapliga lärresurser kring läsfrämjande.  

På Kulturrådets webb går det att läsa mer om denna samverkan. 
Läsfrämjandelyftet del av Digiteket  

Under försommaren 2023 gjorde Digitekets redaktion en turné i regionen, där biblioteksmedarbetare och chefer deltog i samtal med fokus på läsfrämjande, delakultur och kollegial fortbildning. 

Under 2023 och 2024 publicerades ett antal vetenskapliga lärresurser på Digiteket och det finns en vägledning som är ett bra stöd i det kollegiala lärandet under en lång tid framåt. 

Under 2024 arrangerade Digiteket i samarbete med regioner och kommuner ett antal frukostwebbinarium om läsfrämjande metoder. 

Dessutom anordnades två webbinarium med temat barnrätt och läsfrämjande. Dessa finns sammanfattade i två artiklar:  
Läsfabriken, Sagoglitter och Barnens bibliotek 
“Vänta inte på att ungdomarna ska komma till er”  

På Digiteket finns nu en lång rad artiklar och andra resurser på temat läsfrämjande, barn och unga.   


Folkbiblioteken i kommunerna i Västra Götaland

Totalt tog 43 kommuner i Västra Götaland emot medel från Läsfrämjandelyftet under de två bidragsomgångarna. 

Verksamheter som fått bidrag 2023 

Verksamheter som fått bidrag 2022 
 
Kommuner kunde använda bidraget till att:   

  • Kartlägga organisationens kompetenser och kompetensbehov och utveckla kollegialt lärande   
  • Arrangera eller delta i kompetensutvecklande insatser som till exempel kurser, föreläsningar, studiebesök, studieresor  
  • Sprida kunskap och kompetens till flera kommuner, exempelvis genom att producera material till Digiteket, eller organisera föreläsningar, studiebesök eller workshops  
  • Frigöra tid till kompetensutveckling genom att vikarier stöttar upp  
  • Genomföra kompetenshöjande insatser i partnerskap med andra kommuner eller regioner  

Biblioteksutveckling VGR identifierade, i dialog med regionens folkbibliotek, vilka behov av stöd som fanns i verksamheterna och växlade upp omfattningen av kompetenshöjande insatser för bibliotekspersonal, med fokus på läsfrämjande för barn och unga. Insatser inom Läsfrämjandelyftet på alla nivåer, har kommunicerats och informerats regelbundet, via mejlutskick, webb, bibliotekschefsmöten och andra sammanhang. 

Kommunerna arrangerade på egen hand, och i samverkan, kompetensutvecklande insatser - bland annat studieresor och föreläsningar. Ibland fanns den regionala biblioteksverksamheten med som bollplank och stöd. 


Utskick

Har du missat att få våra utskick om Läsfrämjandelyftet? Här kan du klicka på länkarna så kommer du till respektive utskick:

Utskick #1 (21 april 2023) >

Utskick #2 (6 september 2023) >

Utskick #3 (18 januari 2024) >

Hör av dig

Vill du komma i kontakt med oss med anledning av Läsfrämjandelyftet? Vill ni ha besök för att bolla idéer om hur ni kan jobba med Läsfrämjandelyftet? Kontakta gärna projektledare för Läsfrämjandelyftet i VGR med frågor, tankar och idéer.

Bodil Alvarsdotter

Konsulent

Telefonnummer