Om 1177 e-tjänster

1177 e-tjänster är en säker digital ingång till hälso- och sjukvården. Genom 1177 e-tjänster kan kommunikation mellan vårdpersonal ske på ett tryggt och säkert sätt.

Tjänstens funktioner och användningsområde

I tjänsten kan man:

  • använda kontaktformulär för tex förnyelse av recept, hälsodeklaration
  • skapa meddelanden med information inför besök
  • skapa formulär som ska fyllas i före eller mellan besök
  • asynkron dialog/chatt med invånaren
  • skicka och ta emot bilagor
  • göra massutskick
  • skicka kallelser
  • se om invånaren har läst det skickade meddelandet

Syftet med e-tjänsterna är att:

  • öka tillgängligheten till vården
  • öka servicen till invånarna
  • stärka patientens ställning
  • effektivisera hanteringen av rutinärenden

1177 e-tjänster för invånare

  • Invånare når e-tjänsterna genom att logga in på 1177.se eller i 1177-appen. När invånaren första gången har loggat in i 1177 e-tjänsterna är invånarens inkorg och övriga tjänster aktiverade. När hen har aktiverat sin inloggning har hen samtidigt samtyckt till digital kommunikation med vården.
  • E-tjänsterna är personliga.
  • Inloggning sker med hjälp av e-legitimation, antingen BankID eller Freja+
  • I sina inställningar kan invånaren ställa in att hen vill ha en avisering via e-post och/eller sms när det finns ett nytt meddelande att läsa i hens inkorg på 1177

1177 e-tjänster för barn och unga

  • Barns inloggning kan aktiveras av vårdnadshavare i ombudsläge så snart barnets personnummer finns registrerat hos Skatteverket.
  • Vårdnadshavare till barn under 13 år kan agera ombud åt sina barn och starta/besvara ärenden i hens namn. Vårdpersonal kan se om ärendet har initierats av barnet själv eller av vårdnadshavare i ombudsläge. Om barnet eller vårdnadshavaren har skyddade personuppgifter kan vårdnadshavare inte agera ombud åt barnet.
  • För att vårdnadshavare ska få aviseringar om nya meddelanden i barnets inkorg behöver vårdnadshavarens mobilnummer och/eller e-post vara ifyllt under barnets inställningar. Separata inställningar behöver göras för varje barn.
  • När ungdomen fyller 13 kommer hen vid första inloggning att uppmanas att redigera uppgifterna. Det görs inte någon automatisk rensning.
  • Barn och ungdomar över 13 år måste logga in själva. Barnet behöver då ha en egen e-legitimation.

1177 e-tjänster för personer med skyddad identitet

  • En person med skyddade personuppgifter kan använda 1177 e-tjänsterna på samma sätt som en person utan skyddade personuppgifter.
  • En vårdnadshavare kan inte agera ombud åt sitt barn under 13 år om vårdnadshavaren eller barnet har skyddade personuppgifter.

Invånarens inställningar

Namn- och adressuppgifter hämtas från folkbokföringen och kan inte uppdateras av invånaren själv i 1177. Under fliken inställningar fyller invånaren själv i det mobilnummer och den e-post adress hen önskar att få aviseringar till och/eller dela till vården. 

När invånaren har godkänt avisering kommer hen att få ett sms och/eller e-postmeddelande när hen har ett nytt meddelande att läsa i sin 1177 inkorg. Aviseringsmeddelandet innehåller ingen information om ärendet och ingen länk. 

Aviseringsmeddelandet uppdaterades i oktober 2022, sms:et säger: "Du har ett meddelande i e-tjänsterna på 1177. Meddelandet finns i inkorgen när du loggat in på 1177. Obs! Du kan inte svara på detta sms."