Rörelserikedom

Rörelserikedom, eller physical literacy handlar om varje människas relation till rörelse och fysisk aktivitet genom hela livet. Relationen stärks när vi gör framsteg och får positiva upplevelser i rörelsesammanhang.

Att uppnå sin fulla potential

För att uppnå sin fulla potential behöver varje människa utmanas på sin egen nivå. När man utformar aktiviteter behöver man anpassa så det blir lagom utmanande. Det ska inte vara för lätt, men inte heller för svårt.

 

Riktlinjer för att utforma aktiviteter

Rörelsekompetens

Ge varje deltagare en möjlighet att utveckla många olika rörelseförmågor. Det kan handla om att kunna ta sig fram på halt underlag, kliva över trösklar, resa sig från en stol eller röra sig tryggt i olika miljöer - både ute och inne. Rörelsekompetens handlar också om att kunna delta i sociala och fysiska aktiviteter på ett självständigt sätt.

Innovation och kreativitet

Involvera deltagarna att tänka kreativt, prova egna lösningar och fatta beslut i rörelseaktiviteter. Detta stärker motivation och känslan av delaktighet som är viktigt för lärande.

Kontakt och gemenskap

Skapa möjligheter för deltagarna att mötas, samarbeta och känna samhörighet. Aktiviteter som innehåller turtagning, att synkronisera rörelser eller härma varandra bidrar till gemenskap och glädje.

Anpassa utmaningarna

För att varje person ska känna sig trygg och samtidigt utvecklas, behöver aktiviteterna anpassas stegvis. Rätt nivå av utmaning gör att deltagarna kan lyckas utan att det känns för lätt eller för svårt. 

Här kan du lyssna på Dean Kriellaars som är professor vid university of Manitoba i Canada och en av världens främsta ambassadörer för physical literacy.

 

Förslag på övningar

Skapa en lugn och trygg miljö där alla känner sig välkomna. Ge positiv återkoppling som stärker självförtroendet. Det hjälper deltagarna att våga och vilja vara aktiva. Erbjud olika alternativ till exempel att göra övningarna sittande eller stående.

  • Rita bokstäver i luften med handen, foten, huvudet eller rumpan. Skriv ett namn, till exempel, dagens namnsdag.
  • Räkna 1, 2, 3 två och två - räkna varannan gång till tre upprepade gånger. Byt ut en siffra mot en rörelse:
    • istället för 1, gör en benböj, 
    • istället för 2, stå på ett ben
    • istället för 3, gör vågen med armarna.
  • Sten, sax, påse med kroppsrörelser istället för handrörelser.
  • Räkna och skaka leken - Börja med att skaka höger hand 10 gånger, sedan vänster hand 10 gånger, höger fot 10 gånger och till sist vänster fot 10 gånger. Därefter gör man samma sak , men 9 gånger - och fortsätter neråt till 1 gång. Alla räknar högt tillsammans medan ni skakar.