Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Klaga på vården

Patientnämnden hjälper dig att föra fram klagomål till vården

Om du upplevt något i vården som du inte är nöjd med kan du klaga eller lämna synpunkter. Vill du inte vända dig direkt till vården kan du kontakta patientnämnden. Det kostar inget att vända sig till patientnämnden.

Patientnämnden kan hjälpa dig att berätta för de ansvariga om det du har varit med om och med att få återkoppling på dina synpunkter. Patientnämnden kan ge information om dina rättigheter och vägledning om vilka andra myndigheter du kan kontakta om det behövs.

I Sverige finns flera patientnämnder, kontakta patientnämnden i den region där du har fått vård. Gäller det vård i offentligt finansierad hälso-, sjuk- och tandvård, kommunal hälso- och sjukvård samt skolhälsovård i Västra Götaland är du välkommen att kontakta patientnämnden enligt nedan.

Kontakta patientnämnden

1177 Vårdguidens e-tjänster

Inloggad i 1177 Vårdguidens e-tjänster (länk) kan du fylla i ett kontaktformulär till patientnämnden. När du loggat in hittar du patientnämnden under Regionen rekommenderar > Patientnämndernas kansli.

Ring patientnämnden 010-441 20 00

Måndag till fredag kl. 09:00-11:00
Tisdagar och torsdagar kl. 13:00-15:00

Brev

Använd blanketten för att kontakta patientnämnden via brev. Om klagomålet gäller en närstående över 18 år, bifoga en fullmakt från den personen. Skicka inte med journalkopior.

Blankett för synpunkter och klagomål till patientnämnden 
Fullmakt

Ifyllt blankett skickas med post till:
Patientnämndernas kansli
Regionens hus
405 44  Göteborg

Senast uppdaterad: 2020-09-25 14:26