Standardisera ärendetyper och mallar

Genom att centralisera styrningen på ärendetyper och mallar kvalitetssäkrar man både utbud och innehåll som kommuniceras ut till invånarna. Invånaren ska mötas av så lika utbud av e-tjänster och innehåll som möjligt.

Flera förvaltningar genomför nu central styrning och administration av 1177 e-tjänster. De centrala grupperingarna på förvaltningarna har stor kunskap om systemet och dess funktioner vilket sparar tid för verksamheten som kan fokusera på att hantera ärenden, vilket i sin tur gör att patienten får hjälp snabbare. 

Läs mer om deras arbete

Centralt styrda e-tjänster/ärendetyper

Funktionen centralt styrd mall skapar möjligheter att standardisera och styra ärendetyper samt mallar för invånarärenden så att de får ett enhetligt utseende och innehåll. Uppdateringar som görs i mallarna slår igenom direkt på samtliga mottagningar som har mallen utdelad.

Regionala e-tjänster/ärendetyper

Regionala mallar kan laddas ner och aktiveras av administratör på varje mottagning. Mallen blir en kopia av den regionala och kan kompletteras med lokal information.

Rekommendation för kategorier på ärendetyper

För att skapa en standardisering och förenkla uppföljning via statistik har en regional rekommendation för vilka kategorier som ska användas på ärendetyper tagits fram. Rekommendationen gäller både invånarinitierade ärenden och vårdinitierade ärenden.