Centralt styrda e-tjänster/ärendetyper

Centralt styrda e-tjänster/ärendetyper skapar möjligheter att standardisera så att de får ett enhetligt utseende och innehåll.

Centralt administrerade tjänster innebär att beskrivning, villkorstext och frågor uppdateras av regional administratör. Central administration minskar ansvaret för Lokal administratör samtidigt som det säkerställer att texter och frågor är konsekvent formulerade oavsett mottagning vilket bidrar till en jämlik vård.

Uppdateringar som görs i mallarna slår igenom direkt på samtliga mottagningar som har mallen utdelad. 

Lokal administratör kan inte ändra eller ta bort en utdelad central mall. Däremot är det möjligt att skapa lokala standardsvar om det finns behov av att komplettera med ytterligare svarsalternativ. För invånarärenden finns möjligheten att tillåta lokala informationstexter.

 

Beställningsprocess

Process centralt styrda e-tjänster/ärendetyper

Beslut om central ärendetyp är taget i förvaltning eller i regional processgrupp. Ansökan om Centralt styrd e-tjänst ska göras via formulär nedan. Beställaren har ett tydligt ägarskap som ansvarig person/funktion som ansvarar för att:

  • informera berörda mottagningar i god tid före införande, vad detta innebär samt att eventuellt likvärdiga ärendetyper ska tas bort
  • innehållet i  är aktuellt
  • vid revidering beställa uppdateringar och informera berörda mottagningar
  • ha uppdaterad information om vilka mottagningar som har fått ärendetypen utdelad
  • informera regionalt ansvarig om förändrat ägarskap av ärendetypen

Större revideringar av ärendetypen ska skickas in för godkännande.

Beställningsrutin

Ansvarig för ärendeypen skickar beställning genom att fylla i det här formuläret.

I nuläget går det inte att bifoga en JSON-fil, mejla istället den till 1177etjanster@vgregion.se. Efter att beställning och godkännande är gjord beslutas datum för utdelning med mera i samråd mellan beställare och regionalt ansvarig. 

Enskild mottagning kan inte själva beställa utdelning av ärendetyp utan detta ska gå via ansvarig för ärendetypen. Kompletterande utdelning till mottagningar som tillkommit efter att beställning gjorts, skickas in till 1177etjanster@vgregion.se.

 


Centralt styrda ärendetyper

Nedan listas de centrala ärendetyper som finns framtagna för VGR av regionala processgrupper och kontaktuppgifter till ansvarig. Centralt styrda mallar som är framtagna per förvaltning dokumenteras inte här utan där hänvisar vi till kontaktpersoner på förvaltningarna.


Centralt styrda mallar för invånarärenden

Ett invånarärende är ett meddelande eller formulär som vården skickar till invånarens inkorg på 1177.

För utdelning eller borttag av utdelning av centralt styrd mall hänvisas till ägare av mallen, se kontaktuppgifter nedan

Nedan listas de centrala mallar för invånarärenden som finns framtagna för VGR, och kontaktuppgifter till ansvarig.