Ansök om tjänstepension

Här hittar du information om hur du ansöker om din i tjänstepension i VGR när det är dags.

Dags att ta pension?

Fyll i blanketten Ansökan om tjänstepension från VGR (pdf)

När du är klar, skanna ansökan och skicka in till pension@vgregion.se eller via VGR Serviceportal. Du kan också skicka via intern- eller vanlig post. Postadressen hittar du längre ner på sidan.

Vad händer sen?

Pensionen kontrolleras, beräknas och godkänns. Därefter skickas ett pensionsbeslut till dig, i Kivra om du har den digitala brevlådan, eller via posten.

Är du anställd idag så kommer pensionen att betalas ut till ditt nuvarande lönekonto. I fall det var länge sedan du jobbade på VGR så kan du behöva gå in på Anmäl konto till kontoregistret och registrera ditt konto där.

Utbetalningsdagar är 18:e för födda 1-15:e i månaden och 19:e för födda 16-31:a i månaden.

Du kan alltid logga in på KPA:s hemsida och se dina brev/beslut under Meddelande och besked och sen Besked där de sparas i cirka 2 år.

Kontakta oss

Du är alltid välkommen att kontakta oss på pensionsenheten så tittar vi på vad som gäller för just dig.

Det är bra om du förbereder dig genom att tänka igenom vilka arbetsgivare du haft, och vilka tidsperioder. Då kan vi lättare hjälpa dig. 

010-441 00 10

pension@vgregion.se

Telefontider

Vardagar 08.00 - 12.00

Postadress

Löneservice
Pensionsenheten
Regionens hus
405 44 Göteborg