Upphandlingskrav
Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har tillsammans med Upphandlingsmyndigheten och e-Sam tagit fram rekommendationer som offentlig förvaltning kan tillämpa för att upphandla IT-system, digitala tjänster och datamängder med krav på så kallad inbyggd öppenhet.
De slutgiltiga rekommendationerna publicerades i november 2022 och finns att läsa på DIGG:s hemsida;
Rekommendationer för upphandling av data | DIGG
Baserat på dessa rekommendationer kommer dataverkstaden att ta fram juridiska formuleringar som kan använda av såväl offentliga som privata verksamheter vid upphandling av IT-system och digitala tjänster för att säkerställa adekvat informationsägarskap, möjlighet att dela och utbyta digital information med andra aktörer, samt tillgång till den digitala informationen över tid.
ÖDIS upphandlingskrav
Projektet Ökad användning av öppna data i Stockholmsregionen (ÖDIS) har tagit fram en handling med krav som syftar till att säkerställa både ägandeskap och inbyggd öppenhet vid upphandling av nya it-system och digitala tjänster.
Kravunderlaget omfattar även krav på terminologi och språk, dokumentation, förvaring samt vissa tekniska detaljer som är av vikt vid tillgängliggörande av öppna och delade data.
Umeås icke-funktionella krav på API:er
Umeå kommun har tagit fram ett antal icke-funktionella krav som är relaterade till så kallade API:er (Application Programming Interface).