Resor och logi tillfällig

Bokningar av enklare inrikesresor och logi ska göras i systemet DIB Travel Portal. Du kan boka när det passar dig utan att vara beroende av personlig service. Du kan välja resesätt, avgångstider och boende utifrån resans syfte till det bästa priset.

Ny resebyrå

Den 8 oktober 2025 byter VGR resebyrå från Lingmerths till DIB Travel. Efter genomförd upphandling har avtal tecknats med DIB Travel för tjänsteresor och gruppresor.

Bokningar ska göras i DIB Travel Portal både av enskilda resenärer och av medarbetare med rollen resebokare med behörighet att boka för sig själv och andra. Som tjänsteresor räknas resor för färre än 10 personer. Bokning via personlig service är endast möjligt när det gäller utrikesresor och komplexa tjänsteresor med särskilda behov.

Bokning av gruppresor görs normalt via personlig service. Som gruppresor räknas resor för 10 personer eller fler.

Inom VGR finns olika modeller för hur förvaltningarna valt att organisera bokning av resor. Inom en del förvaltningar bokar enskilda resenärer själva sina resor och i andra finns utsedda resebeställare som kan boka för sig själva och andra. Hur bokning av resor är organiserat avgör om en resenär har rätt att boka sin resa själv eller om man ska vända sig till en utsedd resebeställare. Ta kontakt med förvaltningens inköpscontroller om du är osäker på vad som gäller.

 VGR Inköpscontrollers (länk till VGR:s intranät)  

Inloggning

Inloggning DIB Travel Portal

För att använda systemet behöver det finnas en resenärsprofil. Även resebeställare som bokar egna resor och resor för andra behöver en resenärsprofil.

När en användare registrerats i systemet skickas en anvisning om inloggningen vid första tillfället via e-post.

Saknar du behörighet till systemet fyll i formuläret "Resenärsprofil". Formuläret är till för nyregistrering av resenärsprofiler.

Fyll i resenärsprofil

Förteckning över Beställar ID i VGR 

Förteckning över FE adresser

Utbildning och manualer DIB Travel Portal


Kontakt

DIB Travel

Telefon: 010-441 05 00 Välj knappval 1 för resor och välj sedan knappval 1 (tjänsteresor) knappval 2 (gruppresor) knappval 3 (support).

E-post: support@dibtravel.se (tjänsteresor och support)

E-post: events@dibtravel.se (gruppresor)

FE adress och Beställar ID måste uppges (utan uppgifterna kan du inte boka)

Avtalsfrågor

För frågor om Västra Götalandsregionens resebyråavtal kontakta Robin Eriksson, Strategisk upphandlare, VGR Koncerninköp

E-post: robin.k.eriksson@vgregion.se

Övrig information

Inställda avgångar och ändrade avresetider

Vid inställda avgångar med tåg eller flyg ska DIB Travel kontaktas via telefon 010-441 05 00.

Om en tågresas avresetid ändras på grund av försening under resdagen ska resenären använda sig av samma biljett som utfärdades vid bokningstillfället. Om en flygresas avresetid ändras före eller under resdagen ska resenären kontakta DIB Travel via telefon för att få en ny biljett till den nya avgångstiden. 

24 Timmars service

DIB Travel tillhandahåller en 24 timmars service årets alla dagar. Utanför ordinarie öppettider vardagar 08:00 – 17:00 tillkommer en avgift på 510 kr för anlitande av resebyråns 24-timmarsservice.

Dokument och verktyg

Rese- och mötespolicy för Västra Götalandsregionen

Riktlinje för möten och tjänsteresor i Västra Götalandsregionens verksamheter

Populärversion riktlinje för hållbart resande

Resekållen – se statistik över resandet i din verksamhet (endast nåbar inom VGR:s nät) 

Prisbilaga (NY LÄNK)