Beslut och riktlinjer

Basutbud

Regionen har beslutat om ett basutbud av tjänster som ska erbjudas av mottagningar. Du kan läsa om mer om vad som gäller för just din mottagning nedan. 

För enheter som ingår i vårdval finns obligatoriskt utbud i Krav- och kvalitetsböcker. 

För övriga mottagningar gäller beslut från 2016, reviderat enligt nedan 2020

  • Begär intyg
  • Egenremiss
  • Fråga om min remiss
  • Förnya recept
  • Kontakt för bokning av tid (ersätter Beställ tid)
  • Kontakt för avboka eller omboka tid (ersätter Av/omboka tid)
  • Skicka meddelande

Beslut om basutbud (2016)

Avgifter vid skriftlig digital kontakt

Här hittar du konkret vägledning och informationsmaterial till medarbetare och patienter om när patientavgift tas ut vid distanskontakter, enligt regionfullmäktiges beslut.

Informationsmaterial som vägleder vid distanskontakt

Texter att använda i verksamhetens olika kanaler – till kallelser, på webbplatser, 1177 e-tjänster och telefonsvarare – för att patienten ska vara välinformerad.

Färdiga texter om patientavgifter vid distanskontakt

Regionfullmäktiges beslut gällande justering av patientavgifter

Protokoll från regionfullmäktige, 2024-02-27


Riktlinjer för att använda 1177 inkorg

1177 inkorg är avsedd för kommunikation mellan enskild patient/invånare och vårdgivare med tydlig kopplikng till patientens/invånarens egen hälsa. Läs mer i Bekrivning och tjänstespecifika villkor.

Meddelande som skickas kan vara exempelvis:

  • digital kallelse till besök
  • hälsoformulär inför besök eller efter nyligen genomgången behandling
  • meddelanden från annan tjänst inom 1177 e-tjänster som invånaren själv inititerat, ex bekräftelse på tidbokning
  • vårdens insamling av patientrapporterade mått (PROM/PREM)
  • Varje meddelande måste innehålla tydlig information om vilken mottagning/vårdenhet (HSA-id krävs) som är avsändare, vad syftet med meddelandet är, hur eventuella svar ska användas och var man vänder sig med eventuella frågor
  • 1177 inkorg får endast användas då mottagningen och patienten/invånaren har en etablerad relation och en pågående kontakt
    • kallelser till screenningverksamhet och vaccinering är undantaget
    • undantag gäller även när en region av särskilda skäl behöver nå hela eller delar av sina befolkning i syfte att främja hälsa/förebygga sjukdom (t ex samhällsviktig information eller information vid en krissituation). I detta fall är regionen avsändare och meddelandet går inte att svara på. I dessa fall ska utskick anmälas till Inera på förhand och får endast skickas efter godkännande. 
  • 1177 inkort är inte avsett att användas som en allmän informationskanal eller för enkätutskick riktade brett till olika patientgrupper inom vården
  • 1177 inkorg får inte användas för att söka deltagare till läkemedels- eller forskningsstudier
  • 1177 inkorg får inte användas i marknadsföringssyfte
  • Insamling av uppgifter via 1177 inkorg får enbart ske med hjälp av formulär som uppfyller lagkrav på hantering av känsliga uppgifter
  • Meddelanden som skickas via 1177 inkorg ska uppfylla lagkrav på tillgänglighet
  • Meddelanden genererar ofta aviseringar för invånaren, meddelanden ska dörfär inte skickas i onödan. Meddelanden ska även skickas under passande tider (ej nattetid)

Läs mer om Riktlinjer för nyttjande av tjänsten 1177 inkorg


Riktlinjer för digitala kallelser

Enligt villkoren för 1177 inkorg måste varje meddelande innehålla tydlig information om vilken mottagning/vårdenhet (HSA-id krävs) som är avsändare, vad syftet med meddelandet är, hur eventuella svar ska användas och var man vänder sig vid eventuella frågor. Detta innebär att det HSA-id som skickar ett meddelande eller kallelse måste vara aktiverat i 1177 e-tjänster för att ett kontaktkort ska finnas. 

Särskilda krav för anslutning av digitala kallelser:

• Det HSA-id som skickar kallelse ska vara aktiverat i 1177 e-tjänster 
• Det HSA-id som skickar kallelser ska vara ansluten till 1177 tidbok 
• Det HSA-id som skickar kallelser ska ha ärendetyp för av/omboka 
tid utdelad för att säkerställa att den bokade tiden visas på Bokade 
tider. Om mottagningen inte erbjuder av/ombokning får 
ärendetypen vara dold 
• Det HSA-id som skickar kallelser ska ha ärendetyp för Boka tid 
utdelad om man möjliggör att patienten får boka sin egen tid

Beslutad riktlinje

Här är en beskrivning av var informationen kommer från i en digital kallelse


Rekommendation för kategorier på ärendetyper

För att skapa en standardisering och förenkla uppföljning via statistik har en regional rekommendation för vilka kategorier som ska användas på ärendetyper tagits fram. Rekommendationen gäller både invånarinitierade ärenden och vårdinitierade ärenden.

Spärra konto

Här finns information om hur invånaren låser sitt konto.

Journalföring

1177 e-tjänster är ingen journal. Vad som ska journalföras regleras i PDL: 3 kap. 6 § samt Socialstyrelsens föreskrifter kring journalföring av patientdata.