Frågor och svar om digitala vårdmöten

Här finns vanliga frågor och svar om digitala vårdmöten i Vård och hälsa. Sidan uppdateras kontinuerligt.

Frågor och svar om digitala vårdmöten 

Här finns vanliga frågor och svar om digitala vårdmöten i Vård och hälsa. Sidan uppdateras kontinuerligt. 

Kan man boka digitalt vårdmöte för patienter med reservnummer? 

Nej 

Hur fungerar det när patienter vill avboka digitala vårdmöten?

Nuvarande tidsregler har vi satt generellt för patientens avbokning av digitalt vårdmöte via e-tjänsten:
• Vård och Hälsa: 24 timmar innan besök
• Närhälsan Online: En timme innan besök
• Ungdomsmottagningen Online: En timme innan besök

Hur ser jag som vårdpersonal att patienten har avbokat sitt besök?

Gå till startsidan i Clinic och välj datum/datumintervall. En lista på alla enhetens besök visas, avbokade besök är överstrukna. Om du vill läsa mer, kan du se lathunden "hitta avbokade tider". 

Kan jag boka ett gruppmöte där flera patienter deltar?

Det finns en gruppsamtalsfunktion som kan användas för detta. För mer information se relaterade lathundar under användarstöd. 

Är det tvingande för patienten att fylla i formulär de fått inför ett vårdmöte och vad händer om patienten inte gjort det när mötet ska starta?

Om ett formulär bifogas till en bokning måste patienten ha fyllt i formuläret för att vårdmötet ska kunna tas emot och startas av vårdpersonal. Om formuläret skickas till patienten först under mötet, men inte fylls i av patienten, fortsätter mötet ändå.

Går det att chatta under pågående videomöte?

Det går att chatta under ett pågående videomöte, chatthistoriken sparas inte. Om man behöver använda chatten under videomötet för att exempelvis dela material eller film behöver man tillfälligt stänga ner videomötet för att starta upp det igen när information delats i chatten.  

Kan man ha en egen bakgrundsbild, till exempel med VGR:s logotyp? 

Nej, VGR har en gemensam bakgrundsbild för alla användare. Funktionen med bakgrundsbild aktiveras av den enskilde användaren. 

Finns det risk att dubbelboka medarbetare i Vård och hälsa?

En varning i systemet kommer att notifiera dig som medarbetare om du är på väg att genomföra en dubbelbokning. 

Kan en medarbetare inom hälso- och sjukvård bjuda in enbart en annan medarbetare inom hälso- och sjukvård till ett digitalt vårdmöte?

Det finns en konsultationstjänst som möjliggör för medarbetare inom hälso- och sjukvård att konsultera varandra via digitala vårdmöten i Vård och hälsa, både inom samma vårdgivare och mellan olika vårdgivare. Konsultationstjänsten är knuten till en patient eller ett patientärende. 

Det går även att använda gruppsamtalsfunktionen för att lösa detta. Då bjuds endast vårdpersonal in och inga patienter. Mötet är då inte kopplat till någon patient. 

Hur kommer verksamheterna att ersättas för digitala vårdmöten?

Detta gäller:

Primärvård i vårdavtal vårdcentral
Ersättningen till primärvård som ingår i vårdavtal vårdcentral bygger huvudsakligen på kapitering som är ett fast belopp som vårdcentralen får per listad invånare. Ersättningen bygger alltså inte på ersättning per besök eller liknande. Vårdcentralerna kommer därför inte heller att få någon extra ersättning för att bedriva digitala vårdmöten. Finansiering av tillkommande kostnader sker genom att resurser frigörs i och med nya och effektivare arbetsformer. Drygt fem procent av all ersättning till vårdcentralerna, är prestationsrelaterad och denna mindre andel bedöms inte som ett hinder för att finansiera digitala vårdmöten via kapitering.

Sjukhus i egen regi
Tidigare utgjordes ersättningen till VGR:s sjukhus i egen regi av prestationsersättning, det vill säga ersättning per besök eller vårdtillfälle. I stället får sjukhusen nu under några år anslag som i stort sett saknar prestationsersättning. Därför kommer inte heller VGR:s sjukhus att få särskild ersättning för digitala vårdmöten. Finansiering av tillkommande kostnader sker genom att resurser frigörs i och med nya och effektivare arbetsformer.

Upphandlad specialiserad vård
Den upphandlade specialiserade vården ersätts per besök och här behövs en särskild prestationsbaserad ersättning för att Lundby Närsjukhus och Närsjukhusen i FyrBoDal (Lysekil, Bäckefors och Strömstad) ska få ersättning för digitala vårdmöten.

Gemensamma frågor och svar om Vård och hälsa

Många frågor och svar är gemensamma för flera av e-tjänsterna i Vård och hälsa. Frågorna är indelade bland annat i kategorierna funktioner/systemet Vård och hälsa, information/kommunikation, införande, IT/teknik, support, utbildning och övrigt.