Guide - Trafiksäkerhet - arbete på väg

Bild av en glasruta med många anteckningar och lappar i förgrunden, bakom glasrutan står två personer och diskuterar innehållet på glaset.

Inledning

Inledning

Att ta sig fram i trafik och resa i arbetet är vardag för många medarbetare. Att röra sig ute i trafiken kan innebära risker för medarbetaren. I denna guide finns information om vad du som chef behöver göra för att dina medarbetare ska vara så säkra som möjligt när de är på väg någonstans i arbetet.

Ditt ansvar kan sammanfattas med att du ska undersöka riskerna vid resande i arbetet, bedöma riskerna och vidta de åtgärder som krävs för att medarbetare ska kunna resa eller ta sig fram i trafik på ett säkert sätt. 

Visste du att?

  • En femtedel av alla dödsolyckor i arbetet sker i trafiken. 
  • Hastigheten är den faktor som mest påverkar utgången vid en olycka. Hälften av alla bilister kör för fort.
  • 20-25 liv per år skulle kunna rädda om alla bilister använde säkerhetsbälte. 
  • Inte ens hälften av alla cyklister använder cykelhjälm. Många olyckor skulle få en mindre skadlig utgång om alla använde hjälm. 
  • Om fler tog tåg istället för bil skulle riskerna i trafiken minska. Det är också bättre för miljön. 
  • En god trafiksäkerhet är ett viktigt mål för hållbar utveckling enligt FN's agenda 2030. 

Steg för steg

Lär dig mer om hur du som chef kan arbeta på din enhet för att få en god trafiksäkerhet. 

1. Undersök och riskbedöm trafiksäkerheten

Har du medarbetare som rör sig i trafiken i arbetet behöver du undersöka de förhållanden som påverkar trafiksäkerheten regelbundet och systematiskt. Framkommer det att det finns risker i arbetetet med koppling till trafiksäkerheten behöver du riskbedömma dessa och undersöka de bakomliggande orsakerna till risken. 

Här är några tips på vad du kan göra: 

  • Undersök och riskbedöm trafiksäkerheten tillsammans med ditt skyddsombud genom att göra en kartläggning. Vid behov skapa en arbetsgrupp med skyddsombud och ett par medarbetare. Använd gärna materialet "Trafiksäkerhet - Kartläggning"  se nedan under checklistor och Mallar. 

  • Undersök trafiksäkerheten tillsammans med medarbetarna på APT. Använd gärna materialet - "Undersök trafiksäkerheten tillsammans på APT" se nedan under checklistor och mallar

  • Lägg in en aktivitet om trafiksäkerhet i enhetens årshjul för arbetsmiljö.  

Att riskbedömma trafiksäkerhet

När arbetsmiljön undersökts är det dags att ta ställning till hur allvarliga de risker som framkommit vid kartläggningen är och hur sannolikt det är att något inträffar. Vid riskbedömning av trafiksäkerhet kan det vara bra att ställa sig frågorna:

Allvar och konsekvenser

Om en medarbetare råkar ut för en olycka i trafiken:

  • vad kan konsekvensen för medarbetaren bli?
  • hur allvarlig kan konsekvensen bli? (Tänk på att beroende på hur du reser kan konsekvensen av en olycka variera.)

Sannolikhet

  • Hur många utsätts för risker i trafiken i arbetet?
  • Hur ofta och hur länge rör sig medarbetarna i trafiken?
  • När är risken som störst?

Syftet med riskbedömningen är att hjälpa till att prioritera bland riskerna och synliggöra vilka risker som behöver åtgärdas direkt. 

 


2. Planera och genomför åtgärder

När trafiksäkerheten har undersökts och riskbedömts, är det dags att planera och genomföra åtgärder. Åtgärderna bör fokuserar på att ta bort riskerna eller hantera dem så att de inte leder till olycka eller ohälsa. 

  • Ta fram åtgärder utifrån prioriterade riskområden. Utse en ansvarig och en tidpunkt för när uppföljning ska ske.     
  • Dokumentera i ”Allt i ett handlingsplanen”. Se "Checklistor och mallar" nedan.
  • Dokumentera och informera din chef om de risker och frågor som behöver behandlas högre upp eller i annan del av organisationen.
  • Stäm av bedömning av risker och åtgärder med berörda medarbetare på en arbetsplatsträff. Det är viktigt att ha en gemensam bild av nuläget och vad som behöver göras. 

Vilka åtgärder som behöver vidtas för att öka trafiksäkerheten på en arbetsplats påverkas av riskerna och förutsättningarna i arbetet. Men det finns vissa generella åtgärder som kan vidtas för att stärka trafiksäkerheten i arbetet: 

  1. Tillse att riktlinjer, rutiner och förhållningssätt för trafiksäkerhet är tillräckliga och gå igenom dem regelbundet med medarbetarna. 
  2. Ha en kontinuerlig dialog med medarbetarna om trafiksäkerhet i arbetet och om hur de reser. Det kan göras i gemensamma samtal på APT och i enskilda samtal. 
  3. Samtala om tillbud och arbetsskador som berör trafiksäkerhet. 
  4. Säkerställ kontinuerligt att fordon som används i arbetet är i gott skick. 
  5. Håll alkohol- och drogpolicyn aktuell.
  6. Lägg in återkommande aktiviteter som berör trafiksäkherheten i ett årshjul för arbetsmiljöarbete på enheten. 

 


3. Följ upp trafiksäkerhetsarbetet

Uppföljning synliggör om åtgärderna blivit så som ni tänkt. Följ upp att:

  • Åtgärderna kunnat genomföras som planerat?
  • Att de har haft förväntad effekt? Till exempel att trafiksäkerheten ökat och riskerna minskat?

Involvera gärna medarbetarna i uppföljningen av åtgärder genom information och samtal på APT. Det skapar engagemang och delaktighet.  

Dokumentera resultatet av uppföljning av åtgärder i "Allt i ett handlingsplanen". Se "Checklistor och mallar" nedan.

Följ också upp att trafiksäkerhetsarbetet fungerar tillfredställande vid den årliga uppföljningen av det systematiskt arbetsmiljöarbetet. 


4. Hantera förändrade förhållanden

Det är viktigt att undersöka och riskbedömma om och när förhållanden som påverkar trafiksäkerheten förändras. Som chef behöver du se till att medarbetarna har den information, utrustning, arbetsätt och övriga förutsättnigar som krävs för att hantera förändringen. 

Förändrade förhållanden kan till exempel vara: 

  • Nya scheman som påverkar restiden.
  • Vägarbeten längs vanliga resvägar som påverkar restid eller säkerhet
  • Ny utrustning i fordonen.

 

Lär dig mer om hur du som är förvaltnings - eller verksamhetschef kan arbeta för en god trafiksäkerhet. 

Chef för förvaltning eller verksamhet

Finns det medarbetare i er förvaltning eller verksamhet som utsätts för trafiksäkerhetsrisker bör ni upprätta en trafiksäkerhetspolicy. Kom igång med arbetet genom att:

  1. undersöka om det finns medarbetare på era arbetsplatser som utsätts för risker när de rör sig i trafik under arbetet i er verksamhet. Kartlägg vilka risker som finns.
  2. göra en dokumenterad riskbedömning där ni tar ställning till konsekvenserna, dess allvar och sannolikheten för att det inträffar.
  3. vidta åtgärder, upprätta en handlingsplan och vid behov upprätta en trafiksäkerhetspolicy. Policyn bör klargöra hur arbetet för att skapa en god trafiksäkerhet går till. Policyn skall vara känd och tydlig för alla verksamheter och  medarbetare som berörs av dem.
  4. implementera regelbunden och systematisk uppföljning av trafiksäkerhetsarbetet på förvaltningen eller verksamheten. Det kan genomföras exempelvis i skyddskommitté eller samverkansgrupp.
  5. säkerställa att chefer i er verksamhet har kunskap, kompetens, resurser och befogenheter att arbeta med trafiksäkerhet.
  6. håll arbetet levande genom att systematisk och regelbundet undersöka, riskbedöma, åtgärda och följa upp trafiksäkerhetsrisker i arbetet på verksamhets- eller förvaltningsnivå samt informera om trafiksäkerhetspolicyn.

Läs mer om hur du kan arbeta med trafiksäkerhet och trafiksäkerhetspolicy under "fördjupande länkar och dokument"  gå till  "Arbetsmiljöverket".


Stöd i det praktiska arbetet

Checklistor och mallar


Ansvar och roller

Chefens ansvar

Chefens ansvar är att: 

  • planera, genomföra och dokumentera det systematiska  trafiksäkerhetsarbetet.
  • säkerställa att arbetsförhållanden undersöks, riskbedöms och vid behov vidta åtgärder för att förebygga risker vid resor i arbetet. 
  • följa upp genomförda åtgärder.  
  • ge återkoppling på arbetsplatsträff om resultatet från genomförda undersökningar, bedömningar av risker och eventuella åtgärder. 
  • samverka med skyddsombud och medarbetare för att öka trafiksäkerheten vid resor i arbetet. 

Medarbetarens roll

Medarbetarens roll innebär att: 

  • följa arbetsplatsens regler och instruktioner för trafiksäkerhet.
  • följa trafikregler.
  • medverka i det systematiska  trafiksäkerhetsarbetet genom att vid behov delta i undersökningar, riskbedömningar och genomförande av åtgärder.   
  • iaktta den försiktighet som behövs för att förebygga olycksfall och ohälsa i arbetet.   
  • underrätta närmaste chef eller skyddsombudet om brister/risker i arbetsmiljön. 

Skyddsombudets roll

Skyddsombudets roll är att:

  • vaka över och samtala med chefen om hur trafiksäkerhetsarbetet fungerar på arbetsplatsen.
  • vid behov delta i undersökningar, riskbedömningar, planering av åtgärder och uppföljningar av trafiksäkerhetsarbetet. 
  • uppmärksamma risker i trafiksäkerheten på arbetsplatsen. 

HR-funktionens roll

HR-funktionen är verksamheternas strategiska partner i hälso-och arbetsmiljöfrågor. Vilka resurser som finns och vilket specifikt stöd verksamheten kan få varierar. Ta reda på vilket stöd du kan få från HR-funktionen i din förvaltning/ditt bolag inom denna specifika guide.