Nya funktioner i tjänsten
Här lyfter vi fram utvalda nytillkomna funktioner i personalgränssnittet för 1177 e-tjänster, det vill säga ärendehantering och administrativa inställningar.
Vill du läsa mer ingående om de nya funktionerna kan ni vända er till er samordnare på förvaltningen eller läsa releasenotes på Ineras sida. Observera att det där även kan finnas information om andra funktioner och tjänster än personalgränssnittet eller funktioner som vi inte har i VGR.
Preliminär release 14 okt - Nytt personalgränssnitt
Vid release 25.06 den 14 oktober planeras det att släppas ett nytt personalgränssnitt. Planeringen är preliminär.
I powerpointen nedan får ni lite förhandsinformation om hur det kommer att se ut.
Har ni mer frågor kan ni prata med era samordnare för er förvaltning. Mer information planeras längre fram.
Nytt personalgränssnitt 1177 e-tjänster, powerpoint
Nya funktioner som lanserats 2024-2025
2025
Automatfördelning av ärenden
Release 25.04, 11 juni
Det går nu att automatfördela ärenden till en grupp eller direkt till en ärendehanterare utan att en ärendemottagare behöver vara inblandad. Det är en inställning per ärendetyp och görs av administratör.
Så här fungerar det: Ärenden som har automatfördelning kommer automatisk fördelas till grupp/ärendehanterare när ärendet kommer in till mottagningen.
Ärendet kommer fortfarande synas för ärendemottagare under Mottagningens ärenden - Alla ärenden. Hanteras inte ärendet inom handläggningstiden (som är uppsatt på mottagningen eller ärendetypen) kommer ärendet att flaggas upp under mottagningens ärenden att hantera.
Slutar vald ärendehanterare eller gruppen tas bort så hamnar ärendet under mottagningens inkomna ärenden istället.
Vi rekommenderar att man i första hand automatfördelar ärenden till grupper.
Release 25.05, 26 augusti
Nu finns det även möjlighet på centralt styrda ärendetyper. Lokala administratörer kan då välja att automatfördela en ärendetyp via editorn för centralt styrda ärendetyper på lokal nivå.
2024
Visa hur länge ett ärende är öppet
Release 24.07 3 dec
Gäller där man har aktiverat funktionen fortsätt dialog.
Både invånare och vårdpersonal kan nu se inom hur många dagar invånare kan återkomma i ärenden med dialog. Dagarna räknas ner och det visas i ärendet i besvaradelen.
Interna kommentarer
Release 24.05, 3 september
Nu finns det möjlighet för Ärendehanterare att skriva interna kommentarer i ärenden. Detta för att dokumentera vad som har skett i ärenden i de ärenden som tar lite längre tid och kräver mer arbete.
Detta är inget som visas för invånare utan är bara funktionalitet för att förbättra hantering av ärenden för Ärendehanterare.
När en intern kommentar sparas så dyker kommentaren upp med datum och namn på ärendehanteraren i händelseloggen.
Möjlighet att fördela ärendet i samband med Besvara i ett ärende som har fortsatt dialog påslagen
Release 24.05, 3 september
Nu finns det möjlighet att fördela ärendet vidare till en grupp eller ärendehanterare i samband med att ärendehanterare svara på ett ärende som har möjlighet till dialog. Detta kan vara användbart om man arbetar med grupper eller vid semestertider. Om invånaren väljer att återkomma i ett ärende kommer då svaret till gruppens inkorg.
Möjlighet att bifoga fler och större filer
Release 24.05, 3 september
Vi utökar begränsningen från att bifoga 10 filer till 20 filer i ett ärende. Vi har även ökat begränsningen för hur stora filer det går att bifoga, nu går det att bifoga filer med storlek till upp till 50MB.
Möjlighet till fortsatt dialog i ärenden
Release 24.4, 17 juni
Nu finns det möjlighet för invånare och vårdpersonal att göra en inställning så att man kan fortsätta dialog i ärenden. Detta kommer vara möjligt för alla ärendetyper och invånarärenden av typen frågor.
Fördelen med det är att ärendet inte automatiskt blir avslutat och invånare och vårdgivare kan fortsätta dialog i samma ärende istället för att skapa ett nytt. Antal dagar som fortsatt dialog ska vara möjlig ställs in på mottagningen.
Ärendehanteraren har också möjlighet att välja Besvara och avsluta direkt i de fall detta är lämpligt.
Det kommer finnas flera möjligheter till inställningar för fortsatt dialog
- Det kommer gå att ställa in om regionen vill ha möjlighet till dialog påslagen som default för sina mottagningar.
- Det kommer att gå att ställa in om ärenden på mottagningen tillåter fortsatt dialog under aviseringsinställningar för mottagningen.
- Det kommer att gå att ställa in om ärenden tillåter fortsatt dialog per ärendetyper (gäller lokalt administrerade, centralt styrda ärendetyper och invånarärenden med frågor)
Nya funktioner som lanserats 2022-2023
2023
Mottagningsväljare för Förnya recept
Release 23.06, 5 dec
På invånarens startsidan lägger vi upp en länk till förnya recept. När invånaren klickar på länken kommer hen att hamna på en sida där vi visar de mottagningar som invånaren har en koppling till och som även har tjänsten/kategorin Förnya recept.
Det är därför viktigt att ärendetyper för Förnya recept har rätt kategori så att det fungerar korrekt för invånare. Det är kategorin som ärendetypen har som gör att invånaren får upp sin mottagning där recept är utfärdat.
Aviseringsinställningar för grupper
Release 23.06, 5 dec
Ärendehanterare har nu möjlighet att välja vilka inställningar de personligen vill ha per grupp gällande e-post eller sms avisering.
Bakgrunden till detta är att vårdpersonal vill ha avisering när ärenden fördelas till hen själv men inte när ärenden fördelas till gruppen hen är medlem i. Idag får vårdpersonal stänga av sina aviseringar för att det blir för mycket aviseringar och det finns en risk att vårdpersonal då missar viktiga aviseringar när ärenden fördelas direkt till vårdpersonal. Nu går detta att ställa in i personalverktyget.
Ärendehanterare hittar inställningen längst ner på sin inställningssida (personliga inställningar)
Mer information visas i ärendevyn
Release 23.05, 17 okt
Nu visas fler fält om ärendet i toppen av ett ärende för ärendehanterare och ärendemottagare. Här kan man se ärendets status samt hanterare. Det finns även genvägar till att direkt hantera ärendet eller se händelseloggen för ett ärende.
Förbättringar grupper
Release 23.05, 17 oktober
Nu visas även antal ärenden för gruppärenden i översiktsvyn i personalverktyget
Radera bilaga
Release 23.05 17 oktober
Det händer ibland att vårdpersonal skickar en felaktig bilaga till invånare. Idag har vi haft en process där utvecklare behöver radera bilagor direkt i databasen.
Nu finns det systemstöd för detta, till en början är det en nationell administratör som har möjlighet att radera en bilaga men först efter en begäran från en Personuppgiftsansvarig. För att vi ska kunna radera en bilaga behöver vi ha ärendets Id och bilagans id. En anledning till varför bilagan tas bort behöver anges och denna kommer även att visas i händelseloggen av ett ärende och kan ses av ärendehanterare eller ärendemottagare.
Förbättringar i felhantering av Skicka invånarärende
Release 23.05, 17 oktober
Vi har fått feedback på att det kan bli kommunikationsproblem i samband med att ni skickar invånarärenden till flera samtidigt. Nu har vi gjort förbättringar i detta flöde, blir det något fel i skicka flödet av invånarärendet så stoppas inte hela körningen utan man får i stället feedback på den invånare det inte gick att skicka invånarärendet till. Man får direkt feedback på till till vem som ärendet inte kunde levereras till samt att det går att exportera ut en CSV fil på dessa invånare.
Går utskicket bra får man också feedback på det. Man kan då se att invånarärendet skickades till xx invånare och det finns en tillbaka knapp för att komma tillbaka eller om man vill skicka fler invånarärenden med samma mall.
Centralt styrda mallar för invånarärenden
Release 23.04, 5 sept
Det kommer i denna release vara möjligt att skapas en centralt styrd mall för invånarärenden. Dessa skapas på samma sätt som en “vanlig“ mall för invånarärenden men skapas och delas ut av regional administratör.
Ändras en centralt styrd mall för invånarärenden slår förändringen igenom på alla mottagningar som har fått mallen utdelad till sig.
En lokal administratör kan se men inte ändra eller ta bort en centralt styrd mall för invånarärende på sin mottagning. Men om regionala administratörer tillåter på ärendetypsnivå så kan lokala administratörer lägga till egna standardsvar och/eller egna informationstexter.
Begränsa ärendetyper för ålder och kön
Release 32.04, 5 september
I och med denna release kommer vi göra det möjligt för lokala administratörer och regionala administratörer att begränsa ärendetyper per ålder och kön. Denna inställning görs per ärendetyp och går också att göra på centrala ärendetyper.
Notera att på kontaktkortet på 1177.se kommer alltid ärendetypen vara synlig eftersom vi där inte har inloggade uppgifter om invånaren.
Lokala standardsvar för centralt styrda ärendetyper
Release 23.03, 13 juni
För att fler regioner ska kunna använda centralt styrda ärendetyper finns nu möjlighet att använda Lokala standardsvar för en centralt styrd ärendetyp.
Regional administratör bestämmer om den centralt styrda ärendetypen tillåter lokala standardsvar genom att klicka i en kryssruta.
2022
Centralt styrda ärendetyper
Release 22.06, 13 dec
Vi inför nu centralt styrda ärendetyper. Detta ger regionala administratörer möjlighet att skapa- och dela ut standardiserade ärendetyper till mottagningar inom sin region. Detta ger större möjligheter till standardisering. Möjligheten att dela ut centralt styrda ärendetyper kommer att underlätta uppdateringen av ärendetyperna, eftersom det då kan ske på alla mottagningar samtidigt.
Ändras en centralt styrd ärendetyp slår förändringen igenom på alla mottagningar som har fått ärendetypen utdelad till sig.
Internt namn på mallar
Release 22.06, 13 dec
Nu finns det möjlighet att sätta ett internt namn på mallar, centralt styrda ärendetyper, ärendetyper och invånarärenden som syns för ärendehanterare och regionala administratörer i personalverktyget. Detta underlättar när det finns mallar eller ärendetyper med samma namn men som vänder sig till olika typer av verksamheter. En Ärendehanterare kan även se det interna namnet när hen ska välja en mall i flödet för att skicka ut invånarärenden för att underlätta att rätt malla blir vald.
Internt namn kommer också framöver kunna visas i statistikrapporterna
Dold ärendetyp
Release 22.06, 13 dec
Det är i dagsläget redan möjligt att dölja ärendetyper på Mottagningens startsida. Detta kan vara användbart om man till exempel vill länka till ärendetyper från tex andra ärendetyper, triagering eller från invånarärenden men inte vill att alla invånare ska kunna klicka sig in på ärendetypen från mottagningens startsida.
Vi har nu flyttat hanteringen av dold ärendetyp och detta ändras nu i Spara steget på en ärendetyp.
Vi har också förtydligat i listan av ärendetyper i personalverktyget om ärendetypen visas på mottagningens startsida eller inte.
Förändringar i aviseringar till vårdpersonal vid tilldelade ärenden
Release 22.06, 13 dec
Vi har fått förbättringsförslag från vårdpersonal om att se vilken ärendetyp ärendet gäller vid mailaviseringar om tilldelade ärenden. Så nu har vi lagt till ett förtydligande i aviseringarna om vad ärendet gäller,
Ex Du har fått svar på en fråga du ställt i personalverktyget för e-tjänsterna på 1177. Ärendet gäller Beställ tid.
Namnändring till 1177, namnet Vårdguiden tas bort
Release 22.05, 18 okt
Namnet Vårdguiden tas bort från invånarsidan samt i e-post- och sms-aviseringar.
Release 22.06, 13 dec
Namnet Vårdguiden tas bort i personalverktyget då tjänsten bytt namn.
Fler tidsinställningar på ärendetyper
Release 22.04, 6 sept
- Inställning för när påminnelser ska skickas till invånare per ärendetyp:
Nu finns det möjlighet att per ärendetyp ställa in tiden för när en påminnelse skickas till invanaren. Förbättringen gäller även för de mallar som skapas i Omvänt ärendeflöde.
- Inställning för när ärenden avslutas vid uteblivet svar från invånare per ärendetyp:
När mottagningen svarar på ett ärende från invånare med en motfråga finns det en regel att om invånaren inte svarat på frågan inom 30 dagar stängs ärendet.
Denna tidsinställning kan man nu ändra som en generell inställning under aviseringsinställningar på en mottagning som gäller för alla ärendetyper på den mottagningen och det går även att ha specifika tidsinställningar per ärendetyper.
Ny komponent med möjlighet att duplicera frågor
Release 22.0, 6 sept
För att underlätta där patienter får fylla i alla sin mediciner med möjlighet att upprepa samma frågeställningar har vi skapat en gruppkomponent där invånare kan svara på samma gruppering av frågor flera gånger. Detta behöver inte vara kopplat till mediciner utan komponenten är generisk. De komponenter som går att lägga till i gruppkomponenten kommer till en början vara; Informationstext, Textfält, Textstycke, Tal och Datum & tid.
Sök på invånarens för och efternamn i filtreringen av inkomna ärenden
Release 22.04, 6 sept
Det går nu att söka på invånarens namn eller eventuellt första bokstav i efternamnet bland ärenden under fliken Alla ärenden (både under Mina ärenden och Mottagningens ärenden) . Tidigare gick det endast att söka på invånarens personnummer och ibland krävs det extra arbete för personalen att plocka fram detta när de söker efter ett ärende.
Därför har vi nu lagt till möjligheten att filtrera på namn i filtreringen.
Ärendeinkorgen datum
Release 22.03, 14 juni
Listorna med ärenden under Mottagningens ärenden och Mina ärenden sorteras i dagsläget utifrån det datum som ärendet initierades, antingen av invånaren eller personalen. Det senaste initierade ärendet visas högst upp i listorna. När ett ärende uppdateras ändras inte sorteringen i listan. En konsekvens av detta är att om en invånare exempelvis svarar på en motfråga uppdateras inte listorna så att ärendet hamnar högst upp, utan det ligger kvar på samma plats som tidigare (se nedan).
Detta gör det svårt för personalen att se när de har fått svar från invånare (också med tanke på att svaren kan dröja), vilket innebär att det finns risk för att de missar svar.
Därför har vi gjort följande ändringar av ärendeinkorgen:
-
Sortera på senaste händelsen i listorna. Den enda händelsen som inte påverkar listorna är när invånaren har läst ett ärende.
-
Ta bort de ärenden där personalen väntar på att invånaren ska svara på motfråga eller fråga från fliken Ärenden att hantera som hör till Mina ärenden.
I samband med dessa ändringar gör vi en ändring gällande avslutande ärenden under fliken Alla ärenden. Vi kommer dölja avslutade ärenden i listan, men de kommer fortsatt att gå att filtrera fram i gränssnittet.
Varför vi gör denna ändring är för att antalet skickade ärenden har ökat markant, vilket således innebär att även avslutade ärenden har gjort det. I och med att gallringsramverket inte är på plats, kan vi inte gallra.
Observera att det kommer som sagt gå att filtrera fram de avslutade ärendena i gränssnittet och få dem presenterade i en lista.
Förbättring för grupper
Release 22.03, 14 juni
Vid ett invånarärende från en ärendehanterare som ingår i en grupp finns det möjlighet att välja att svaren ska komma in till gruppen istället för hos den enskilda ärendehanteraren. Default värdet är fortfarande den enskilda ärendehanteraren och ärendehanteraren måste här göra ett aktivt valt för att byta till en grupp.