Elevhälsan

Elevhälsan omfattar medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser. Elevhälsans insatser ska stödja elevens utveckling mot utbildningens mål. Varje profession har ett särskilt ansvar att bidra med sin specifika kompetens och att samverka med övriga professioner inom elevhälsan, skolan och utanför skolan. Elevhälsa ska finnas för elever i förskoleklass, grundskola, grundsärskola, sameskola, specialskola, gymnasieskola och gymnasiesärskola. Elevhälsan ska stödja alla elevers utveckling mot utbildningens mål. Det främjande och förebyggande uppdraget är centralt för elevhälsans olika professioner.

Elevhälsans medicinska insats (EMI)

Elevhälsans medicinska del (EMI) ska främst arbeta hälsofrämjande och förebyggande och arbetet ska syfta till att stödja elevens utveckling mot utbildningens mål. En god hälsa är en viktig förutsättning för att klara skolan. Elevhälsans övergripande mål är att skapa en så positiv lärandesituation som möjligt för alla elever. Arbetet på individuell nivå sker bland annat genom hälsobesök och öppen mottagning där det är möjligt för eleverna att själva uppsöka skolsköterskan. På gruppnivå kan skolsköterskan bland annat arbeta förebyggande med psykisk och fysisk hälsa, sexuell hälsa, livsstil, kost och rörelse.

Skolsköterskor och skolläkare har också i sitt uppdrag att utifrån elevens behov samverka med skolans personal och andra vårdenheter och att bidra till att ge eleverna förutsättningar att ta till sig kunskap om hälsosamma levnadsvanor och om faktorer som bidrar till hälsa eller ohälsa.

Hälsofrämjande och förebyggande arbete för EMI kan innebära att:

• tillföra medicinsk kompetens och omvårdnadskompetens som ett stöd i det pedagogiska arbetet och i den övergripande planeringen av elevhälsans arbete

• vid hälsobesök tidigt identifiera problem eller symtom hos elever som kan innebära att de är i behov av särskilt stöd eller andra insatser

• i samverkan med elever, vårdnadshavare och skolans övriga personal arbeta för att ge eleverna kunskap om hälsosamma levnadsvanor och om faktorer som bidrar till hälsa eller ohälsa

• ge handledning och konsultation till skolans övriga personal

• bevaka elevernas vaccinationstäckning så att kompletterande vaccinationer kan erbjudas om det finns behov samt fullfölja vaccinationer enligt Folkhälsomyndighetens vaccinationsprogram

 • bidra med medicinsk kunskap inför arbetsmoment som är förlagda ute i verksamheter och vid yrkesvägledning

• ta till vara kunskap om elevernas hälsa i skolans arbete.

Elevhälsans medicinska del

Elevhälsan samverkar med folkhälsoplanerare, Folktandvården, BVC, ungdomsmottagningar, socialtjänst, polis och föreningar med flera.

Hälsobesök

Syftet med hälsoundersökningar är att identifiera oupptäckta funktionssvårigheter, sjukdomar och andra hälsoproblem, men förutom det kan hälsobesöken ses som en särskild arbetsform med både hälsoövervakande och hälsofrämjande funktioner. Hälsobesöken är ett bra tillfälle att uppmärksamma elevens matvanor och fysiska aktivitet.

Vid onormal ökning av BMI eller om barnet har obesitas behöver barnets mognad vägas in i handläggningen Utgångsläge behöver vara att barn först sent under tonåren har förmåga att systematiskt förändra livsstil och energiintag. För yngre barn bör inte barnets BMI eller vikt diskuteras med barnet utan vårdnadshavare kontaktas för att ge möjlighet till samtal utan att barnet är med. Särskilt om barnet själv tar upp problem med vikt behöver barnet involveras men om barnet då inte är moget att själv genomföra en livsstilsförändring måste vårdnadshavare involveras. Även då behöver dialog med barnet ske med stor kunskap, så att barnet inte själv fattar hälsofarliga beslut. Viktigt är att föräldrastödjande insatser behöver erbjudas.

Elevens hälsa i fokus – Regiongemensamsjälv  elevhälsodatabas

Projektet "Elevens Hälsa i Fokus" utformar ett likartat arbetssätt och en gemensam elevhälsoenkät till stöd för det goda elevhälsosamtalet. Projektet utvecklar också en regiongemensam elevhälsodatabas där hälsoinformation kan lagras från medverkande skolor i västra Götaland.

Med stöd av dessa verktyg blir det möjligt att synliggöra och följa elevers hälsa samt jämföra utvecklingen mellan olika områden. Med ökad kunskap om barns och ungas hälsostatus ges även bättre möjlighet till välgrundade beslut för deras utveckling.

Insatser och åtgärder

hälsoundersökningar med längd och viktkontroll samt BMI regelbundet under skoltiden

identifiering av viktgrupp (onormal viktökning och obesitas) hos eleverna

Kontakta vårdnadshavare vid onormal viktökning och konstaterad obesitas

Erbjuda metodbaserad dialog och hälsoundervisning till elever vid onormal viktökning eller obesitas, och deras vårdnadshavare. För de äldre eleverna efter deras medgivande. Informationsmaterial, till exempel "Lätta tips 6-10 år" eller "Lätta tips 10-14 år". Elever kan vara delaktiga på ett anpassat, åldersadekvat sätt.

Remittering för utredning fetma

Remittering bör ske efter 3-6 månader om de förebyggande insatserna inte har effekt, exempelvis genom förbättring av BMI. 

Remissindikationer

  • elever där onormal BMI ökning inte kunnat brytas på 3-6 månader
  • elever med misstänkta syndrom där obesitas ingår oavsett BMI
  • elever som identifierats med sjukdomen obesitas

Remissmallar och remisskriterier

Beslutstöd

Fysisk aktivitet för barn och unga

Kost för barn och unga

Material och länkar för barn och unga

Remissmallar och remisskriterier