Ny rutin vid kränkning av patient eller närstående

Uppdaterad:
Publicerad:

Nu finns en ny rutin i Västra Götalandsregionen som stöd till chefer och medarbetare när en patient eller närstående upplever kränkningar i mötet med hälso- och sjukvården. 18 april arrangerar KJV ett webbinarium om nya rutinen.

Sedan tidigare har det funnits en regiongemensam rutin kring vad som gäller om medarbetare i vården upplever kränkning, men det har tills nu inte funnits en motsvarande rutin för när det är en patient eller närstående som utsatts.

– Jag tror att det har gjorts mycket bra av enskilda verksamheter som haft egna rutiner, men det har saknats en gemensam rutin som tydliggör ”det här gäller och så här gör vi” .

– Vi på KJV har fått och får många frågor på ämnet, så det är tydligt att det finns behov av information och stöd, säger Tina Andersson, regionutvecklare på Kunskapscentrum för jämlik vård, som varit med och tagit fram rutinen.

Guide vid patientsamtal

Rutinen innehåller dels information och budskap till patienter och närstående om vad de kan göra om de upplever att de blivit kränkta, dels talar den om vad chefer och medarbetare behöver göra i en sådan situation, till exempel vad som ska dokumenteras som en avvikelse.

I rutinen finns också en guide till vad som är bra att tänka på vid ett samtal med en patient som upplevt kränkning, och chefer får vägledning för det förebyggande arbetet.

Kan vara svårpratad fråga

Bakgrunden till rutinen är den ökade uppmärksamheten kring rasism i vården, men rutinen är inte begränsad till diskrimineringsgrunderna, som etnicitet eller kön.

– Vem som helst kan uppleva kränkningar. Det kan vara upplevelsen av att inte bli tagen på allvar i vårdmötet, eller att ha varit i en utsatt position – undersökningen tog kanske längre tid än nödvändigt eller fler medarbetare fanns i rummet än vad patienten gett samtycke till.

– Samtidigt vet vi att kvinnor, hbtqi-personer och etniska och religiösa minoritetsgrupper upplever kränkningar och brister i bemötandet i större utsträckning, säger Tina Andersson.

Varför det dröjt med en rutin tills nu tror hon beror på att det kan vara en svårpratad fråga inom vården.

– Man har sökt sig till ett vårdyrke för att man vill göra gott och så upplever patienter eller närstående att de blir kränkta; den ekvationen går inte ihop för en. Det kan vara svårt att acceptera och inse ibland att jag kanske omedvetet eller oavsiktligt har kränkt någon genom något jag sagt eller gjort.

– Det blir svårt att acceptera tanken att patienter tagit skada i vården – vi vill ju tvärtom. Då kan detta bli ett tabubelagt ämne.

Konsten att bemöta rätt tas för given

En sak som spelar in är att det tas lite för givet i vården att man behärskar konsten att bemöta olika människor, menar Tina Andersson.

– Vi utbildas kliniskt, men bemötandefrågan ses inte alltid som en kunskap eller färdighet i sig, som något man behöver träna på för att bli bra. Bemötande blir något som bara ska fungera när det väl gäller, och det är klart det inte gör om det inte finns tillräcklig kunskap, information och färdigheter.

För att berätta mer om nya rutinen och hur arbetet mot kränkningar i hälso- och sjukvården går till, arrangerar KJV ett webbinarium 18 april. På webbinariet kommer det också finnas möjlighet att ställa frågor till sakkunniga på området.

Anmälan till webbinariet i Regionkalendern:
Webbinarium om rutin vid kränkning mot patient och närstående

Länkar till rutiner och APT-material