Tillgänglighet för mobil applikation - Vård och hälsa

Västra Götalandsregionen står bakom den mobila applikationen Vård och hälsa. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda vår digitala tjänst. Här beskriver vi hur tjänsten Vård och hälsa uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (2018:1937), kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.  

Västra Götalandsregionen är medvetna om att denna tillgänglighetsredogörelse inte är fullständig och strävar efter att öka detaljnivån, den baseras på det underlag vi i dagsläget har fått av vår leverantör.

Hur tillgänglig är mobilapplikationen?

Mobilapplikationen Vård och Hälsa är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Åtgärdsplan

Vår leverantör jobbar kontinuerligt med att förbättra tjänsten och dess brister. Kända tillgänglighetsbrister åtgärdas löpande. Ambitionen är att ha rättat de fel som finns i denna rapport till 31 december 2025.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av tjänsten?

Vi strävar hela tiden efter att förbättra appens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna nedan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss brister i tillgänglighet support.vardochhalsa@vgregion.se så att vi får information om att problemet finns.

Kontakta tillsynsmyndigheten

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du upplever brister i tillgängligheten till Vård och hälsa kan du göra en anmälan till myndigheten för digital förvaltning via ett formulär på deras hemsida.

Brister i tillgängligheten

Layout och visning

  • Förstoring av text kan påverka visning av innehåll i form av avklippt text eller överlappande text.
  • Landskapsläge fungerar inte optimalt i nativeapparna (iOS och Android).

Färg, bild och grafik

  • Låg kontrast på vissa texter och interaktiva element, vilket gör det svårt för användare med nedsatt syn att läsa eller navigera.
  • Låg kontrast när muspekaren hålls över ett element. På delar av startsidans menyer är kontrasten för låg, vilket jan göra det svårt att uppfatta vissa interaktiva element.
  • I ”Mina ärenden” används endast färg för att markera avbokade möten. Användare som inte uppfattar färgskillnader kan missa information.
  • Bildbeskrivningar saknas eller är otydliga.
  • Stöd för mörkt läge (Dark mode) saknas.

Formulär och inmatningsfält

  • Otillräcklig återkoppling vid fel i vissa formulär.
  • Vissa formulär saknar etiketter, vilket gör det svårt för användare med skärmläsare att förstå fältens syfte.
  • Otillräcklig kontrast på kantlinjer för inmatningsfält och knappar, vilket gör dem svåra att se och använda.

Specifika skärmläsarproblem

  • Fönster som öppnas ovanpå sidan fungerar inte korrekt med skärmläsare. Gäller endast Android-appen. Fokus flyttas inte till fönster som öppnas vid videosamtal, vilket gör det svårt för skärmläsaranvändare att uppfatta att samtalet startat.
  • Skärmdelning uppfattas inte av skärmläsare. Under videosamtal informeras inte skärmläsaranvändare när skärmdelning påbörjas.
  • Uppläsning av information om ny händelse fungerar inte. Skärmläsaren informerar inte om nya händelser för Mina ärenden i bottenmenyn på startsidan.

Egenmonitorering

  • Tabeller och grafer är svåra att tolka med skärmläsare.
  • Skärmläsaren läser upp innehåll bakom popup-fönster. I flödet för egenmonitorering läser skärmläsaren ibland upp information som finns bakom popup-fönster, vilket kan förvirra användare.
  • Uppläsning av anslutna enheter fungerar inte med skärmläsare.
  • Skärmläsaren informerar inte om anslutna enheter i egenmonitoreringsflödet.
  • Uppläsning av ny information som dyker upp under flödets gång läses inte upp av skärmläsare.

Hur vi testar tjänsten

Leverantör arbetar kontinuerligt med att förbättra tjänsten och dess tillgänglighet. Brister i tillgängligheten åtgärdas löpande. Leverantörs mål är att ha korrigerat brister i den här rapporten till 31 december 2025.

En extern oberoende granskning har genomförts på uppdrag av leverantör under oktober 2024. Bristerna som redovisats ovan är en sammanfattning från leverantör.

Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades 2025-04-28.