Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet Hoppa till chatbot

Vanliga frågor och svar

Här finns svar på vanliga frågor som berör projektet Ny Personuppgiftstjänst VGR. Många verksamheter och projekt berörs av arbetet som projektet utför och frågorna besvaras därför huvudsakligen övergripande. Frågor och svar fylls på kontinuerligt.

Varför nationell reservidentitet (NRID)?

Med en nationell standard för reservidentiteter kan vi öka förutsättningarna för att få en hög tillgänglighet till uppgifterna som ska stödja landets alla vård- och omsorgssystem och andra system som finns hos kommuner och myndigheter. Det är också möjligt att samverka i regionala och nationella system. 

Läs mer på Ineras hemsida

Hur påverkas system som idag har koppling till dagens personuppgiftslösningar?

Projektet kommer att stegvis införa förändringar ex omkoppling från Skatteverket till Nationell Personuppgiftstjänst (Inera) samt göra uppdateringar rörande termkoder och aviseringar mm. Detta betyder att tester måste göras av verksamheter i era befintliga system. Tydlig plan för testning och produktionssättning av förändringar kommer att kommuniceras till berörda intressenter i god tid.

Hur finansieras de förändringar som behöver göras i integrerade system?

Finansiering av de förändringar som behöver genomföras i integrerade system omhändertas av respektive objekt, bolagen inom VGR, kommunerna och privata vårdgivare. Viktigt att ta höjd för dessa kommande kostnader i budgeten redan nu! för 2022. Därmed ges tid för att förbereda sig för dessa förändringar och investeringar som behöver göras under kommande år.

Senast uppdaterad: 2021-03-26 17:30