Västsvenska prioriteringar

Västra Götalandsregionen (VGR) har tillsammans med de fyra kommunalförbunden enats om prioriteringar av åtgärderna i Nationell plan för transportinfrastruktur.

Prioriteringarna presenteras i Västra Götalandsregionens remissvar över inriktning inför infrastrukturplanering: 

Yttrande över remiss inriktningsunderlag inför infrastrukturplanering för perioden 2026-2037 

Om Nationell plan för transportinfrastruktur

Regeringen ger direktiv till Trafikverket att ta fram förslag till en ny nationell plan för transportinfrastruktur, och till de regionala planupprättarna att ta fram länsplaner. Planperioden är normalt tolv år med en revidering vart fjärde år.

Läs mer om Nationell plan för transportinfrastruktur på trafikverket.se

Aktuellt just nu

Mer om västsvenska prioriteringar

Ny järnväg Göteborg-Borås-Jönköping

Västra Götalandsregionen har länge prioriterat en ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Vid den här revideringen finns ett regeringsbeslut om utbyggnad, vilket är mycket positivt.

Beslutet motsvarar ännu inte fullt ut de regionala ambitionerna för stråket. Men det är ändå ett viktigt steg framåt och ett tydligt besked om att regeringen vill bygga ut förbindelsen mellan Västsveriges två största städer – en sträcka som idag saknar pendeltågstrafik.

Ny järnväg Göteborg–Borås och Bibana Mölnlycke på trafikverket.se


Västra Stambanan: fyra spår Göteborg-Alingsås

Västra stambanan är Sveriges viktigaste järnvägsförbindelse för resor mellan Stockholm/Mälardalen och Göteborgsregionen – landets två största arbetsmarknader. Även Skandinaviens största hamn är till stor del beroende av banan.

I dag finns stora kapacitetsproblem. Trots det dröjer nödvändiga åtgärder, vilket inte är hållbart. Sträckan Göteborg–Alingsås är särskilt hårt belastad och måste prioriteras i den nationella planeringen.

Det hårda utnyttjandet gör också att underhållsarbeten blir omfattande och påverkar trafiken kraftigt. Därför krävs en långsiktig plan och investeringar som gör banan robustare. Sträckor av nationell betydelse måste prioriteras.

Läs mer om Västra Stambanan


Oslo-Göteborg-Hamburg

Västra Götaland ligger mitt emellan Norges och Tysklands marknader – Sveriges två viktigaste handelspartners. När Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar år 2029 kortas restiden mellan Hamburg och Köpenhamn från 4 timmar och 45 minuter till 2 timmar och 30 minuter.

Detta kommer att påverka transportflödena norrut och kan bli en stor möjlighet för Sverige – om rätt åtgärder görs i korridoren mot Oslo. Utan satsningar riskerar kvarvarande flaskhalsar på järnvägen att leda till mer lastbilstrafik i stället.

Redan idag passerar cirka 2 500 lastbilar dagligen över Svinesundsbron. Därför är åtgärder som flyttar gods från väg till järnväg nödvändiga både på kort och lång sikt.

Megaregionen STRING

VGR arbetar genom organisationen STRING tillsammans med 5 städer och 7 regioner, från Oslo i norr till Hamburg i söder, för att förverkliga en smidig förbindelse i stråket. 

Läs mer om samarbetet STRING Megaregion på string.org

Oslo-Göteborg en av EU:s prioriterade stomnätskorridorer 

I EU:s förordning av det transeuropeiska nätet för transporter (TEN-T) identifieras regionens strategiska betydelse för hela EU genom dess placering i den norra delen av stomnätskorridoren Skandinavien-Medelhavet. TEN-T förordningen reglerar vilka transportstråk som inkluderas i de europeiska transportkartorna och därmed också vilka sträckor som är behöriga att söka medfinansiering från EU. 

Läs mer om TEN-T på transport.ec.europa.eu


Regionala järnvägar binder ihop Västra Götaland

Västra Götaland är ett stort län med 49 kommuner. Järnvägen har stor potential att knyta ihop länet och skapa en mer sammanhållen region.

Tre av järnvägarna till och från Göteborg har idag dubbelspår, hög standard och viss fjärrtrafik. Övriga järnvägar är enkelspåriga och används främst för regionala tåg och gods. Dessa kallas regionala järnvägar och får ofta för lite uppmärksamhet på nationell nivå.

De senaste åren har både Viskadalsbanan och Älvsborgsbanan rustats upp, och fler åtgärder planeras med stöd av regionala medel. Vid den förra revideringen prioriterade Västra Götalandsregionen Södra Bohusbanan och Kinnekullebanan. Den prioriteringen gäller även nu.


Verka för en utveckling av Vänersjöfarten

Västra Götalandsregionen välkomnar att arbetet med nya slussar i Trollhätte kanal pågår. Att flytta mer gods från väg till sjöfart har länge varit en prioritet och är en viktig del av transportsektorns hållbara omställning.

För att detta ska bli möjligt behöver kommuner kunna söka bidrag för investeringar i hamnar. Det kan handla om kajer, kranar, terminaler samt infrastruktur som sidospår och anslutningar till hamnarna.

En utveckling av Vänersjöfarten är viktig både för effektivare transporter och för minskad klimatpåverkan.

Läs mer om slussar i Trollhätte kanal på trafikverket.se


E20 ska byggas färdigt till 2+2 körfält genom hela regionen

För E20 pågår en ombyggnad till mötesfri väg för hela sträckningen. I nuvarande 
utbyggnad byggs vägen ut med ett antal ”2+2-sträckor” och resterande görs om 
till mötesfria ”1+1-sträckor”. I samband medfinansieringsavtalet gavs ett löfte att 
i kommande planrevideringar skapa utrymme för en helhet och bygga om till 
”2+2 sträckor” för hela E20.

Om projektet Möterfri väg E20 på Trafikverket.se


Storstadsåtgärder för hållbart resande

Sveriges befolkning väntas öka med 1 miljon personer de kommande 20 åren. Hälften av ökningen sker i Stockholm, Göteborg och Malmö.

I storstäderna är utmaningarna större och mer komplexa än i övriga delar av landet. För att skapa ett hållbart resande där krävs därför större investeringar. Det handlar inte bara om att bygga ut buss- och spårsystem, som stombussar, metrobussar, spårvagnar eller tunnelbana. Det behövs också tunga satsningar på till exempel depåer och nya fordon.

Storstadsregionerna har också störst potential att minska klimatpåverkan genom att fler kan välja kollektivtrafik istället för bil.

Därför föreslår Västra Götaland, tillsammans med Stockholm och Skåne, att nästa nationella plan får ett särskilt satsningsområde för storstäderna.


Max Falk

Telefonnummer