Västra Stambanan

Skövde är en viktig knutpunkt längs Västra stambanan, som kopplar samman Göteborg och Stockholm.
Skövde är en viktig knutpunkt längs Västra stambanan, som kopplar samman Göteborg och Stockholm.
Fotograf: Jonathan Fernström

Västra stambanan är en av Sveriges mest trafikerade järnvägar och huvudspåret för trafiken till och från Göteborgs hamn. Sträckan mellan Göteborg och Alingsås är särskilt viktig för både person- och godstrafik. Trots det räcker kapaciteten ofta inte till för att möta den ökande efterfrågan. Resultatet blir förseningar och flaskhalsar som påverkar hela systemet.

Vi har idag en situation där sträckan Göteborg-Alingsås har högst kapacitets utnyttjande av samtliga järnvägar i Sverige. En situation som leder till störningar, förseningar,  saknar robusthet och oförmåga till utveckling. Vi slår i taket.

 -Det är Sveriges viktigaste järnväg, en nationell angelägenhet som också är en länk från norr till väst

-En pulsåder som knyter ihop Sveriges tillväxtmotorer Stockholm och Göteborg. Våra största industri- och konsumtionsregioner som förklarar de stora godsvolymerna och persontransporter.

-En förutsättning för tillväxt, innovation och stärkt beredskap

Det Sverige behöver är ett Västsverige i fortsatt rörelse

Västra stambanan är en central länk för både gods- och persontrafik och spelar en strategisk roll internationellt, nationellt, regionalt och lokalt.

Banan har under lång tid varit överbelastad. Det gör systemet känsligt för störningar och hindrar utvecklingen mot ett mer hållbart transportsystem och ett konkurrenskraftigt Sverige.

Västra stambanan – av nationell betydelse

Sverige är ett exportberoende land, och Västra stambanan är direkt knuten till Skandinaviens största hamn i Göteborg. Det gör banan till en nyckelförbindelse för godstransporter och visar behovet av att skydda mot risker och störningar.

Västra stambanan binder också samman landets två största städer och är avgörande för den nationella persontrafiken. Som pulsåder för regionala och lokala resor har banan dessutom en central roll för Göteborgsregionens tillväxt.

Avsiktsförklaring om Sveriges viktigaste järnväg

Ett enat stråk med 18 parter som ser fler spår som en nationell angelägenhet.  Precis det som Sverige behöver – ett Västsverige i fortsatt rörelse framåt.

3 regioner; VGR, Örebro och Sörmland, 4 kommunalförbund och 5 kommuner, 3 handelskammrar, Göteborgs hamn, LO och Västra Stambanegruppen har udnertecknat avsiktsförklaringen.

Microsoft Word - Avsiktsförklaring Västra stambanan 20250930 underskriftsversion

 

 

Max Falk

Strateg

Telefonnummer