Frågor och svar om ansökningar i e-tjänsten

Här hittar du som sökande vanliga frågor och svar om att hantera ansökningar i VGR:s e-tjänst för projektstöd inom regional utveckling.

Innan ansökan

Vilken handläggare ska jag vända mig till?

För varje program/område som hör till miljö- och regionutvecklingsnämnden (MRU) samt infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden (IKN) finns ansvarig handläggare.

Kontaktuppgifter till dessa hittar du under beskrivningen av respektive program/område.

För kontaktuppgifter till handläggare för medel från kulturnämnden finns kontaktuppgifter här

Vilka områden kan jag söka medel inom?

Stöd till utvecklingsprojekt kan sökas från någon av de tre nämnderna inom regional utveckling:

  • miljö- och regionutvecklingsnämnden
  • infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden
  • kulturnämnden

Har ni utlysningar? När kan vi söka medel?

Ansökningar om medel från miljö- och regionutvecklingsnämnden och infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden tas som regel emot löpande, men utlysningar kan förekomma.

Ansökningar om medel från kulturnämnden tas endast emot vid aktuella utlysningar.

Vid ansökan

När ska jag använda ansökan för mindre projekt?

Formuläret för mindre projekt kan användas för projekt med enklare upplägg, till exempel förstudier och andra förberedande projekt, eller för enskilda aktiviteter som till exempel konferenser. Formuläret kan användas om:

  • Projektperioden är max ett år.
  • Projektet inte är ett samverkansprojekt med både huvudsökande och medsökande, där fler än en organisation deltar i genomförandet och bokför kostnader som täcks av projektets budget.
  • Budgeten är enkel med få budgetposter och få medfinansiärer.
  • Sökt belopp uppgår till max 300 000 kr.

Hur samarbetar jag med en kollega kring ansökan?

I e-tjänsten finns möjlighet att samarbeta kring en ansökan och det finns flera olika roller/behörigheter för medarbetare. Det är endast projektledaren som kan tilldela de olika rollerna:

  • Projektledare – har både läs- och skrivbehörighet.
  • Medlem – endast läsbehörighet. Kan ta del av dokumentens innehåll men kan inte skapa, skicka in eller ta bort dokument.
  • Medskribent – har både läs- och skrivbehörighet men kan inte skicka in eller ta bort dokument som är påbörjade av projektledaren.
  • Firmatecknare – den som är behörig att skriva under ansökan innan den skickas in till VGR. Observera att den som är firmatecknare eller har motsvarande behörighet behöver vara inbjuden till projektet för att kunna skriva under ansökan elektroniskt.

Kan VGR se ansökan innan den är inskickad?

Nej, VGR kan inte se en påbörjad ansökan innan den är inskickad.

Om handläggaren ska se ansökan måste den först signeras av firmatecknare och skickas in. Handläggaren kan då markera var det finns frågor eller var det saknas uppgifter i ansökan och skicka tillbaka den för kompletteringar.

Hur kompletterar jag min ansökan?

Efter att ansökan skickats in kan komplettering ske i e-tjänsten. Möjligheten att komplettera ansökan måste initieras av handläggaren. Firmatecknare behöver signera ansökan vid alla kompletteringar.

Hur signerar jag ansökan?

Ansökan ska skrivas under elektroniskt av behörig firmatecknare eller den som annars har rätt att ingå denna typ av överenskommelse för verksamhetens räkning genom t ex delegation eller fullmakt.

Firmatecknaren signerar ansökan och behöver därför vara inbjuden till projektet i e-tjänsten.

Projektledaren skickar ansökan för signering till firmatecknaren. Då skickas ett e-postmeddelande till firmatecknaren som uppmanas att läsa igenom ansökan, godkänna allmänna villkor och därefter göra en elektronisk underskrift.

Vem kan skicka in ansökan?

Endast projektledaren kan skicka ansökan för elektronisk signering till firmatecknaren. Efter signeringen går ansökan iväg till VGR.

Hur vet jag att min ansökan har skickats in?

När ansökan har skickats in ändras status för projektet från “utkast” till “inlämnad” i e-tjänsten. Erhållet diarienummer från VGR visas även på samma rad.

Utöver denna information i e-tjänsten skickas även en bekräftelse på mottagen ansökan samt diarienummer till projektledaren.

När ska jag lämna in samverkansavtal?

Om ert projekt har medsökande organisationer behöver ni bifoga ett samverkansavtal mellan sökande organisation och medsökande organisationer i samband med ansökan.

Det går även att skicka in avtalet senare men det måste ha inkommit till och vara godkänt av VGR senast vid projektets startdatum.

Under projektet

Hur kommunicerar jag med VGR under projektets gång?

All kommunikation sker via e-tjänsten. Detta gäller såväl eventuella projektändringar som budgetändringar och övrig kommunikation.

Hur gör jag för att byta projektledare eller ändra projekttid?

Det går att byta projektledare och slutdatum för projektet under projekttiden och detta görs i e-tjänsten.

Var ser jag mina beviljade ansökningar?

I e-tjänsten under Pågående projekt syns beviljade ansökningar.

VGR:s e-tjänst för projektstöd inom regional utveckling