Resor och logi
Bokning av tjänsteresor görs i systemet DIB Travel Portal. Du kan boka när det passar dig utan att vara beroende av personlig service. Du kan välja resesätt, avgångstider och boende utifrån resans syfte till det bästa priset.
Ny resebyrå
Den 8 oktober 2025 bytte VGR resebyrå från Lingmerths till DIB Travel. Efter genomförd upphandling har avtal tecknats med DIB Travel för tjänsteresor och gruppresor.
Resor och logi bokat innan 8 oktober ansvarar Lingmerths resebyrå för. Kontakta dem på telefonnummer 010-122 68 00. Alternativt till e-post team5@lingmerths.se.
Bokningar ska göras i DIB Travel Portal både av enskilda resenärer och av medarbetare med rollen resebokare med behörighet att boka för sig själv och andra. Som tjänsteresor räknas resor för färre än 10 personer. Bokning via personlig service är endast möjligt när det gäller komplexa tjänsteresor med särskilda behov.
Bokning av gruppresor görs normalt via personlig service. Som gruppresor räknas resor för 10 personer eller fler.
Inom VGR finns olika modeller för hur förvaltningarna valt att organisera bokning av resor. Inom en del förvaltningar bokar enskilda resenärer själva sina resor och i andra finns utsedda resebeställare som kan boka för sig själva och andra. Hur bokning av resor är organiserat avgör om en resenär har rätt att boka sin resa själv eller om man ska vända sig till en utsedd resebeställare. Ta kontakt med förvaltningens inköpscontroller om du är osäker på vad som gäller.
Inloggning
För att använda systemet behöver det finnas en resenärsprofil. Även resebeställare som bokar egna resor och resor för andra behöver en resenärsprofil.
När en användare registrerats i systemet skickas en anvisning om inloggningen vid första tillfället via e-post.
Befintliga reseprofiler i nuvarande systemet Trip Racer har exporterats till det nya systemet DIB Travel Portal. Samtliga reseprofiler som har behörighet att boka resor kommer att få ett välkomstmejl från DIB Travel den 8/10. Mejlet innehåller bland annat information om hur man aktiverar sin profil. Vid aktivering ska lösenord väljas och landsnummer och telefonnummer anges. Landsnummer ska anges i formatet +46 och telefonnummer utan den första siffran 0.
Saknar du behörighet till systemet eller behöver en annan roll fyll i formuläret "resenärsprofil". Formuläret är till för nyregistrering av resenärsprofiler och ändring av roll för befintliga profiler.
Utbildning och manualer DIB Travel Portal
Kontakt
DIB Travel
Telefon: 010-441 05 00 Välj knappval 1 för resor; välj sedan knappval 1 (boka tjänsteresor) knappval 2 (gruppresor) knappval 3 (support)
E-post: support@dibtravel.se (boka tjänsteresor och support)
E-post: events@dibtravel.se (gruppresor)
FE adress och Beställar ID måste uppges (utan uppgifterna kan du inte boka)
Förteckning över beställar-id i VGR
I systemet DIB Travel Portal finns en live-chattfunktion för support.
Avtalsfrågor
För frågor om Västra Götalandsregionens resebyråavtal kontakta Robin Eriksson, Strategisk upphandlare, VGR Koncerninköp
E-post: robin.k.eriksson@vgregion.se
Övrig information
Inställda avgångar och ändrade avresetider
Tåg
Vid inställda avgångar ska DIB Travel kontaktas via telefon 010-441 05 00.
Om en tågresas avresetid ändras på grund av försening under resdagen ska resenären i första hand kontakta tågoperatören antingen på plats eller via telefon.
Flyg
Om en flygresas avresetid ändras och du inte fått information om det ska DIB Travel kontaktas via telefon 010-441 05 00 eller via e-post support@dibtravel.se.
Vid ändringar som sker mindre än 24 timmar före avresa eller om ändringen sker efter att utresan har påbörjats är det flygbolaget som ansvarar för ombokningen. Resenären ska därför kontakta flygbolaget direkt. Observera att flygbolaget alltid är skyldigt att hantera tidtabellsändringar eller inställda avgångar som meddelas mindre än 24 timmar före planerad avresa samt när resan redan har påbörjats.
24 Timmars service
DIB Travel tillhandahåller en 24 timmars service årets alla dagar. Utanför ordinarie öppettider vardagar 08:00 – 17:00 tillkommer en avgift på 510 kr för anlitande av resebyråns 24-timmarsservice.
Dokument och verktyg
Rese- och mötespolicy för Västra Götalandsregionen
Riktlinje för möten och tjänsteresor i Västra Götalandsregionens verksamheter
Resekållen – se statistik över resandet i din verksamhet (endast nåbar inom VGR:s nät)