Har du problem med SITHS-kortsinloggning?

Uppdaterad:
Publicerad:

Just nu är det många som hör av sig till supporten eftersom de har problem vid inloggning i de system som kräver SITHS-kortsinloggning.

Om du har problem så beror det troligtvis på att det under februari har skett en teknisk förändring som berör SITHS-korten. 

Systemet NetID som tidigare användes vid inloggning med SITHS-kort har bytts ut till SITHS eID. I samband med avinstallationen kan det hända att NetID inte avinstalleras korrekt från datorn. Om det händer så kommer inte systemet som används för inloggning till bland annat Vård och Hälsa samt VPN inte fungera korrekt och du som användare får problem när du loggar in. 

Om detta händer dig behöver du kontakta VGR serviceportal för mera hjälp kring avinstallation av NetID eller ominstallation av SITHS eID.
Akuta ärenden rings in till 0104737100 val 1, icke akuta kan läggas via Serviceportalen.

Läs mera om detta planerade arbetet under Driftinformation på VGR serviceportalens sida: 
https://plexus-prod.vgregion.se/sp?id=service_status&service=8d42a1eddbfc10d0370a7d95f39619e5