Potentialstudie för cykling i Västra Götaland
Potentialen för mer hållbar arbets- och skolpendling i Västra Götaland är stor. Av den arbetande befolkningen i regionen kan 44 procent nå sitt arbete inom 30 minuters cykling.
Strategisk plan för ökad cykling i Västra Götaland antogs 2024.
Cykelstrategin pekar ut vilka prioriteringsprinciper som är viktiga för att bäst ta till vara cykelns potential som transportmedel, och för att befintliga resurser ska användas på bästa sätt. Syftet med den strategiska planen för ökad cykling är att skapa goda förutsättningar för en regionalt sammanhållen planering av arbetet med att skapa ett mer cykelvänligt samhälle. Planen visar vilka satsningsområden Västra Götalandsregionen (VGR) prioriterar med ambitionen att gemensamt med kommunalförbund, kommuner, Västtrafik och Trafikverket kunna stötta cykelutvecklingen för ett bredare genomslag.
Strategisk plan för ökad cykling i Västra Götaland
Kollektivtrafiken har hög kapacitet och täcker ett stort geografiskt område, men brister ibland i flexibilitet på grund av förutbestämda linjer och tidtabeller. Cykeln är däremot ett flexibelt färdsätt när det gäller destination och tid, men brister i möjligheten att snabbt ta sig över långa avstånd.
Med en kombination av cykel och kollektivtrafik kan bristerna hos respektive färdmedel minska. Cykeln gör att upptagningsområdet för kollektivtrafiken ökar och att restiden för den första och sista kilometern minskar. Kollektivtrafiken i sin tur gör att resenärerna kan ta sig över ett betydligt större område än vad som hade varit möjligt enbart med cykel.