Nystartade innovativa företag
Nystartade teknik- och kunskapsbaserade företag kan söka såddfinansiering för att utveckla en produkt, tjänst eller ett koncept. Det ska handla om tidiga faser i gränslandet mellan utveckling och kommersialisering.
Såddfinansieringen kan täcka högst 65 procent av kostnader kopplade till utvecklingen av produkter, tjänster eller processer som inte finns på marknaden idag. Stödet är på max 850 000 kronor, i form av ett villkorslån där återbetalningen börjar när innovationen börjar ge intäkter till företaget.
Vem kan söka?
Såddlånet riktar sig till nystartade innovativa företag som vill bidra till en hållbar regional tillväxt på en global marknad med en skalbar affärsmodell.
Stödet kan sökas av små, nystartade företag som är yngre än fem år. Företag yngre än tre år prioriteras och företaget ska vara registrerat i Västra Götaland med avsikt att driva verksamheten här.
För att söka såddlån behöver företaget även ha en innovationshöjd som är bekräftad av tredje part. En möjlighet är att ALMI:s innovationsrådgivare gör bedömningen, en annan är att man tillhör en inkubator. Innovationen ska vara skalbar och företaget ska normalt äga patent och IP-rättigheterna där sådana är relevanta.
Till vad kan jag få såddfinansiering?
Såddfinansieringen kan användas till exempelvis:
- personalkostnader
- kostnader för externa tjänster
- viss teknisk utrustning som behövs för teknik-, affärs- och marknadsutveckling av det nya konceptet/produktidén
- resor och omkostnader.
Däremot kan vi inte lösa utmaningar som har att göra med likviditet eller investeringar i produktionsanläggningar.
Finansiering från Västra Götalandsregionen ska vara avgörande för att kunna genomföra utvecklingsinsatserna. Annan offentlig finansiering får inte gå till samma kostnader.
Hur ansöker jag?
För att söka finansiering behöver ni logga in och fylla i ett ansökningsformulär i Tillväxtverkets e-tjänst för ansökningar, Min Ansökan.
Obligatorisk bilaga som ska bifogas ansökan:
- Registreringsbevis från bolagsverket
Utbetalning och återbetalning
Utbetalning görs löpande i efterhand till faktiska kostnader efter att aktiviteter i projektplanen har genomförts. Behöver du göra budgetförändringar så hör av dig till oss först. Därefter måste företaget lämna årlig verksamhetsredovisning till VGR som underlag för återbetalning. Räntan är 2% över referensräntan och återbetalningen är 5% av föregående års försäljning.
Utbetalningsansökan gör du på Tillväxtverkets portal Min ansökan
Här är verifikatsammanställningen, med instruktioner, för utbetalning.
Obligatoriska bilagor som du ska scanna till oss vid utbetalningen är:
- Ifylld slutrapport vid den sista utbetalningen
- Ifylld verifikatsammanställning
- Betalade fakturor
- Betalningsbevis (Ett exempel på godkänt betalningsbevis)
- Lönespecifikation och utdrag från skatteverket, om löner har betalats ut.
Vi behandlar ansökningarna och utbetalningar löpande med undantag för perioden 15 juni- 15 augusti.
Kontakt
För nya ärenden och förfrågningar, använd e-post foretagsfinansiering@vgregion.se så kontaktar en handläggare dig skyndsamt. Beskriv kort ditt företag och vad du söker stöd för eller skriv din fråga.