Patientinformation om digitala vårdmöten med tolk – nu i appen Vård och hälsa

Publicerad:

Från och med den 14 september finns en informationssida om digitala vårdmöten med tolk i Vård och hälsa. E-tjänsten Digitala vårdmöten i appen Vård och hälsa har begränsningar när det gäller att boka och genomföra digitala möten med tolk och informationssidan är till för att ge invånare information om hur digitala vårdmöten med tolk bokas och genomförs.

Vid digitala vårdmöten med skrivtolk eller teckenspråkstolk kan e-tjänsten Digitala vårdmöten i Vård och hälsa än så länge inte användas. Istället används e-tjänsten som heter Säkert videomöte .

Digitala vårdmöten i Vård och hälsa fungerar vid många möten med språktolk, men patienten kan själv inte boka språktolk i appen Vård och hälsa

Patienter som önskar ett digitalt vårdmöte med stöd av tolk uppmanas att ta kontakt via 1177.se, Habilitering och hälsas webbsida om tolk eller telefon 010-441 23 00.

Här kan du läsa mer om digitala vårdmöten med tolk:
Skrivtolk eller teckenspråkstolk till digitala vårdbesök - Vårdgivarwebben Västra Götalandsregionen (vgregion.se)

Så bokar du digitala gruppbesök - Vårdgivarwebben Västra Götalandsregionen (vgregion.se)

Förvaltningen Habilitering & Hälsa i VGR ger service till personer som har nedsatt hörsel, dövhet eller dövblindhet, personer som har funktionsnedsättningar som rör röst, tal eller språk och alla de behöver kommunicera med.

Här kan du läsa mer om VGR:s tolkverksamhet.
Tolk - Habilitering & Hälsa (vgregion.se)