Digitala vårdmöten: Fortsatta förbättringar och fördjupad förståelse för problemen

Uppdaterad:
Publicerad:

Det finns fortfarande problem med ljud och bild i vissa digitala vårdmöten – en situation som VGR inte är nöjda med. Utvecklingen fortsätter dock att gå åt rätt håll och nya analysmetoder ger bättre möjligheter att vidta träffsäkra åtgärder för att så snart som möjligt uppnå en stabil lösning. 

I en nyhet publicerad den 24 november beskrevs vissa förbättringar av driftstörningar i Digitala vårdmöten, efter en rad olika åtgärder. Utvecklingen har nu fortsatt i rätt riktning enligt data från Metabase som är ett statistikverktyg kopplat till Vård och hälsa. De mätpunkter som specifikt analyserats är andel samtal med omstart, nedladdningshastighet samt rapporter från vårdpersonal och patienter. 

Nya analysmetoder skiljer på störningar som beror på teknisk instabilitet eller handhavandet

Under november genomfördes 28 000 digitala vårdmöten i apparna Vård och hälsa, Närhälsan Online och Ungdomsmottagningen Online. Omkring 85 procent av mötena genomförs nu utan problem. I resterande 15 procent, där systemet rapporterar avvikelser, ingår utöver tekniska problem även andra typer av problem, till exempel att patienter eller medarbetare är sena in i möten, möten där patienten uteblivit och även handhavandefel som att patienten inte gett systemet åtkomst till mikrofon och/eller kamera. 

Frågeformulären som både patienter och medarbetare får besvara efter avslutade möten kommer inom kort att utökas för att ge bättre underlag till statistik och förståelse av problembilden och för att kunna sätta in rätt åtgärder. Du kan läsa mer om det förbättrade frågeformuläret här på Vårdgivarwebben. 

Fördjupad analys tillsammans med vårdenheter 

– Med den här verktygslådan har vi just fördjupat jobbet med att tillsammans med olika vårdenheter analysera vad deras problem med störningar i videomöten består av. På så sätt kan vi allteftersom avhjälpa fler och fler problem tills vi får detta riktigt, riktigt bra, säger Malin Månesjö, programledare för det regionala projektet Digitala vårdmöten i Vård och hälsa.   
 
Malin Månesjö menar att det är en komplex problembild som består av många olika delar: 
 
– Det vi hittills sett ger oss dock en indikation om att det som i första anblicken kan tolkas som teknisk instabilitet kan bottna i andra problem än de rent tekniska. Därför behöver vi också fortsätta jobba med att göra det enklare för både patienter och medarbetare att använda systemet rätt.

Vi är inte nöjda

Oavsett vad problemen beror på kommer VGR inte vara nöjda innan mötena fungerar betydligt bättre och mycket arbete återstår.  
 
– Vi är inte nöjda innan Digitala vårdmöten i Vård och hälsa fungerar bra för alla våra invånare och alla verksamheter. Strategin om digitalt först ligger fast och vi ska erbjuda vårdmöten digitalt när det går och fysiska bara när det behövs, säger Erica Sandberg som är tillförordnad utvecklingschef inom koncernstab digitalisering. 

Fortlöpande buggrättningar och ny videolösning 

Buggar identifieras och åtgärdas löpande. Fler buggrättningar och kvalitetsförbättringar väntas kunna göras när leverantören inför en ny standardlösning för video som ska ersätta den egna lösning de hittills använt. Eftersom den nya lösningen gör det enklare och snabbare att genomföra förändringar. Först införs den på en enhet och om allt går bra införs den för övriga verksamheter i januari. 

Glöm inte support för medarbetare och invånare 

Kom ihåg att ni kan ringa supporten på telefonnummer 010-47 37 100 vid behov av hjälp. De kan snabbt hjälpa till vid problem. Påminn även patienter om att de kan kontakta invånarsupporten vid behov. 

Mer information om Invånarsupporten finns på 1177.se