Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Patientavgifter, högkostnadstak, frikort, avgift för uteblivet besök – och eFrikort

Patienten betalar enligt det nationella högkostnadsskyddet för öppna hälso- och sjukvården med samma rätt till frikort efter 1 150 kronor i betalade patientavgifter.
Högkostnadsskyddet är 1 150 kronor

Vårdgivaren ersätts genom patientavgiften och resterande belopp via Fakturaportalen. För behandling av unga vuxna och personer som fyllt 85 år ska hela kostnaden faktureras via Fakturaportalen, eftersom dessa personer inte ska betala patientavgift.

eFrikort – Logga in Anslut din klinik, se nedan.

Nya vårdgivare måste ansluta sig till eFrikort

Tjänsten eFrikort utgår från det aktuella datumet vid varje besök och beräkningen av perioden för högkostnadsskydd görs med tolv månader tillbaka i tiden. Det innebär att betalda patientavgifter, som är äldre än ett år, faller bort. Beräkningen av perioden för högkostnadsskydd blir alltså är en löpande tolvmånadersperiod.
      eFrikort förbättrar servicen till invånarna och förenklar för vårdgivarna som slipper manuell och tidskrävande administration.


Anslut din klinik och sök behörighet, steg-för-steg

Läs först INFO – eFrikort i tandvården

Patientens högkostnadsskydd och frikort kan nu hanteras digitalt. För tandvården gäller det patienter inom Särskilt tandvårdsstöd.

Lär dig allt om eFrikort

Logga in – eFrikort

När alla steg är avklarade kan du logga in och registrera patientavgifter och se om patienten har eFrikort eller ska betala patientavgift. Tänk på att under en övergångstid kan patienter även ha de gamla högkostnadskorten, papperskvitton och frikort.

eFrikort – extra support för privata vårdgivare

koncernkontoret.tandvard@vgregion.se Ämne: eFrikort

Patienten ska informeras om avgiften via den skriftliga kallelsen eller den muntliga överenskommelsen och genom anslag vid mottagning och reception. Vid tidsbeställning bör patienten informeras om att avgift kommer att tas ut enligt nedan.

Patientavgiftshandboken. Uteblivet besök
Patientavgiftshandboken. Sent avbokat besök

Tolvmånadersperioden

Högkostnadsskyddet innebär att patienten under tolv månader sammanlagt betalat högst 1150 kronor i patientavgifter. Perioden är det år som följer efter det inledande besöket. När det totala beloppet för patientavgifterna når högkostnadstaket har patienten alltså rätt till frikort för den tid som återstår av tolvmånadersperioden.

Återbetalning

Om patienten inte kan uppvisa giltigt frikort ska patientavgiften betalas vid besöket. Avgiften kan återbetalas i efterhand mot uppvisande av frikort och originalkvitto eller liknande.

Borttappat frikort

Om frikortet är registrerat i frikortstjänsten kan patienten få ett nytt frikort med samma giltighetstid om originalet har försvunnit. Om registrering saknas måste patienten visa upp de makulerade underlagen för frikortet, det vill säga högkostnadskortet och/eller originalkvitton eller motsvarande.

Allmänt och särskilt tandvårdsbidrag via Försäkringskassan ska aldrig tas ut i samband med behandling inom Särskilt tandvårdsstöd. De två tandvårdsstöden kan alltså inte kombineras.
Tandvård som inte omfattas av Särskilt tandvårdsstöd ska betalas av patienten själv med hjälp av det statliga tandvårdsstödet via Försäkringskassan.

Senast uppdaterad: 2020-11-19 13:58