Erbjudande om taligenkänning för privata vårdgivare innan övergång till Millennium

Erbjudandet avser privata vårdgivare med avtal med VGR inom vårdvalen (LOV). Taligenkänning erbjuds före övergången till Millennium för att ge möjlighet att börja förbereda verksamheten för realtidsdokumentation.

Intresseanmälan stängd

Den 27 mars 2024 gick anmälningstiden ut. I april går vi igenom inkomna intresseanmälningar och återkopplar till alla som har anmält sig.

Om taligenkänning och koppling till Millennium
Pilot för taligenkänning
Tekniska förutsättningar
Införande av taligenkänning (piloter)
Förutsättningar vid användning i löpande verksamhet
Intresseanmälan
Kontakt

Om taligenkänning och koppling till Millennium

Taligenkänning är en programvara som översätter tal till text. Det innebär att man använder rösten för att producera text i stället för att skriva med tangentbordet eller diktera en ljudfil. Texten går direkt in i patientjournalen och därmed görs ingen transkribering av ljudfiler. Programvaran innehåller även funktioner för att underlätta arbetet med att dokumentera, såsom autotexter och talkommandon. 

Millennium bygger på dokumentation i realtid i patientjournalen – det vill säga i nära anslutning till vårdmötet med patienten – för att kunna driva vårdkedjan framåt. Den 8 januari 2024 gjordes ett ställningstagande i Klinisk ledning om att diktering inte ska användas i Millennium eftersom arbetssättet med transkribering av diktat innebär att patientjournalen uppdateras i efterhand. När Millennium har införts kommer taligenkänning att ingå i Millennium-installationen.

Privata vårdgivare som har avtal med VGR inom Vårdvalet erbjuds nu att vara piloter och införa taligenkänning före övergången till Millennium i syfte att förbereda verksamhetens arbetssätt för realtidsdokumentation.

Pilot för taligenkänning

Privata vårdgivare ges möjlighet att börja använda applikationen "Taligenkänning" innan journalsystemet Millennium införs hos Vårdgivaren, dvs som en separat applikation. Applikationen heter Dragon Medical One (DMO) och kallas taligenkänning. 

För att säkerställa att det går smidigt att införa taligenkänning i de olika journalsystem som används, söker vi inledningsvis några privata vårdgivare med avtal med VGR (LOV) som vill vara piloter.

Obs! Anmälningstiden har gått ut. Sista anmälningsdag var den 27 mars. Läs mer under rubriken "Intresseanmälan". 

Enheter som blir piloter har inget kostnadsansvar för tjänsten under pilotperioden. 

Mer om taligenkänning

Förutsättningar

Tekniska förutsättningar

För att kunna använda taligenkänning på bästa sätt, behöver rätt slags utrustning användas. Särskilt viktigt är att röstupptagningen fungerar väl och att internetuppkopplingen har tillräcklig kapacitet eftersom taligenkänning är en molntjänst. 

Krav på vårdgivarens utrustning 

Dator och operativsystem 

  • Taligenkänning fungerar på datorer med Windows 10 och senare. 
  • Processor minst 1,7 GHz. 
  • RAM minst 2 GB. 

Internetuppkoppling 

  • Stabil internetuppkoppling med maximal svarstid 200 millisekunder (ms). 

Mikrofon 

  • Det går bra att taligenkänna med både diktafon och headset. 
  • Fördelarna med diktafon är att knapparna kan programmeras så att det går att utföra kombinationer av knapptryckningar, vilket en del användare tycker underlättar taligenkänning. Diktafonen kan också ha bättre ljudupptagning om den används på korrekt sätt. 
  • Fördelarna med headset är att det är enklare att hålla ett konstant, lagom avstånd mellan mun och mikrofon, vilket i sig kan förbättra ljudupptagningen. Med headset har användaren också båda händer fria för att använda tangentbordet. Det är viktigt att mikrofonen är brusreducerande och av god kvalitet för att undvika att eventuella bakgrundsljud tas upp och påverkar funktionen negativt. 
  • Läs mer på sidan med frågor och svar, under rubriken Funktion och teknik och frågan ”Ska jag använda diktafon eller headset när jag taligenkänner?” 

Frågor och svar om taligenkänning

Installation av taligenkänningsapplikationen 

  • VGR tillhandahåller instruktioner för hur taligenkänningsapplikationen ska installeras 

Hantering av användare, röstprofiler och ordlistor 

  • Användarhantering för taligenkänning beställs och hanteras av VGR.
  • Varje enskild användare kommer att få en egen röstprofil som lär sig användarens sätt att uttrycka sig och uttala ord. 
  • Det är möjligt att spara ordlistor och autotexter på användarnivå.
  • Det är inte möjligt att föra över ordlistor, autotexter eller röstprofiler från eventuella andra taligenkänningsapplikationer eller leverantörer. 

Införande av taligenkänning (piloter)

Införandet kan behöva läggas upp på olika sätt, exempelvis beroende på hur många medarbetare som berörs och om de har använt taligenkänning tidigare. Åtminstone nedan gäller: 

  • Ett gällande vårdvalsavtal mellan VGR och vårdgivaren måste finnas.
  • Planering av införandet ska ske i samråd med VGR. VGR kommer att tillhandahålla instruktioner för installation.
  • Om vårdgivaren använder taligenkänning idag är det vårdgivarens ansvar att avsluta avtalet med sin nuvarande leverantör.
  • Vårdgivaren ska ha en utsedd kontaktperson som ansvarar för bland annat kommunikation med VGR och i den egna verksamheten samt för andra lokala införandeaktiviteter inklusive kommande uppdateringar av applikationen.
  • För att kunna använda taligenkänning så effektivt som möjligt är det obligatoriskt för berörda medarbetare genomgå anvisad utbildning i Lärportalen. Den är tillgänglig för alla privata vårdgivare som har avtal med VGR.
    Om utbildning i taligenkänning

Användning i löpande verksamhet (efter införande)

När införandet är avslutat och taligenkänning används i den löpande verksamheten, gäller följande: 

  • En kontaktperson ska finnas som ansvarar för kontakt med VGR och med vårdgivarens användare. 
  • Vårdgivaren ansvarar för att utrustningen som används för taligenkänning uppfyller gällande förutsättningar samt att aktuell version av applikationen för Taligenkänning är installerad. 
  • Vårdgivaren ansvarar för att befintliga och tillkommande användare har relevant kompetensnivå och genomgår de taligenkänningsutbildningar som finns i Lärportalen. 
  • Support i hur applikationen används kan endast ges till utsedd kontaktperson via anvisade kontaktvägar. 
  • Vid behov av all annan slags support, inklusive teknisk support för exempelvis IT-utrustning, journalsystem eller liknande, ska vårdgivarens ordinarie IT-stöd kontaktas. 

Intresseanmälan

Den 27 mars 2024 gick anmälningstiden ut. Tack för alla inkomna intresseanmälningar!

I april går vi igenom inkomna intresseanmälningar och återkopplar till alla som har anmält sig.

Kontakt