11/10 Läsfrämjandelyftet – Digitala verktyg och spelkultur

Kom och lär dig mer om att arbeta läsfrämjande med immersiva medier (VR och AR) och digital spelkultur på folkbibliotek.

När: 11 oktober kl 9.00-16.00
Var: Skövde Science Park
Övrigt: Sista dag för anmälan 29 september

ANMÄLAN

Hur kan vi arbeta praktiskt med immersiva medier på bibliotek i läsfrämjande syfte samt för ökad empati, lärande och tillgänglighet? På förmiddagen träffar vi Martin Törnros från Interaktiva rum som ger en introduktion till området och leder oss genom tre prova-på-stationer.

På eftermiddagen kommer Felix Gyllenstig Serrao från Göteborgsregionen och pratar med oss om spelkultur och de digitala spelens möjligheter, både i sin egen rätt och kopplat till läsfrämjande. Även på eftermiddagen blir vi praktiska och provar olika digitala spel och diskuterar möjliga aktiviteter med barn och unga på biblioteken.

Under eftermiddagen får vi även besök av Ulf Wilhelmsson från Högskolan i Skövde, Bitr. professor i medier, estetik och berättande som kommer prata om spelens upplevelser och kultur.

De bibliotek som har VR-set tar med sig dessa och de bibliotek som saknar kommer att få VR-set av oss (som man sen också får ta med sig hem). Ange i anmälan om ditt bibliotek vill ha ett VR-set.

20 deltagare per tillfälle. Du gör en intresseanmälan och får besked om antagning ca tre veckor innan tillfället. Om kursen blir fulltecknad gör vi ett urval baserat på regional spridning och kommer att begränsa antal deltagare per kommun.

Del av Läsfrämjandelyftet

Det här utbildningstillfället är en del av Läsfrämjandelyftet i Västra Götaland där en central del är kollegialt lärande och kunskapsdelning. Efter att du har provat metoderna på ditt bibliotek kommer vi därför att bjuda in dig till ett uppföljande dela-lära-tillfälle under våren 2024.

Kajsa Lunde

Konsulent

Telefonnummer