15/9 Publiken i fokus: Running a wellbeing themed Takeover Day med Kids in Museums

Kids in Museums Takeover Day är när museer, konsthallar, historiska miljöer, kulturarv och arkiv bjuder in barn och unga för att under en dag ta över jobb som vanligtvis utförs av vuxna. Välkommen att inspireras av Kids in Museums arbete och erfarenheter!

Sedan Takeover Day startade 2010 har över 40 000 barn och unga deltagit. Takeover Day har utformats för att hjälpa konst- och kulturinstitutioner att stärka barn och ungas förmågor och göra dem delaktiga. Över 2 500 personer, från skolåldern upp till 25-åringar, deltar nu varje år. Många deltagare har också blivit mer aktiva besökare.

Temat för årets Takeover Day är psykisk hälsa. Syftet är att lyfta fram den viktiga roll som konst och kultur kan ha för att stärka unga människors psykiska hälsa och välbefinnande. Efter de senaste två årens utmaningar är det viktigare än någonsin att ge dem meningsfulla upplevelser, skapa kreativa mötesplatser och stärka deras engagemang och inflytande, menar Alison Bowyer och Laura Bedford på Kids in Museums. 

I detta webbinarium kommer vi att:

• Ge massor av tips och inspiration till att göra en egen Takeover Day
• Få lyssna till National Justice Museum i Nottingham om deras Takeover Day förra året med klimatnödläge som tema
• Ge möjlighet att dela med sig av sina idéer och andra projekt man har genomfört kring psykisk hälsa och välbefinnande.

Datum: 15 september
Tid: kl. 10:00 – 11:30. Incheckningen öppnar kl. 9:45.
Plats: Online (Zoom)
Föreläsningen ges på engelska.

Ta gärna med något att dricka och något gott att tugga på framför datorn, så avnjuter vi morgonfika tillsammans under tiden.

Anmäl dig senast kl 12 den 14 september.
Möteslänken mejlas ut dagen innan webbinariet.

Anmäl dig här 

Publiken i fokus

Föreläsningsserien Publiken i fokus är en branschöverskridande kunskapsarena för publikutveckling, för svenska konst- och kulturorganisationer.
Vi arrangerar tre till fyra digitala träffar per år. Vi bjuder in svenska och internationella publikutvecklare som berättar om sitt arbete. En stor del av träffarna vigs också till att man som deltagare får utbyta idéer och erfarenheter och ofta leder föreläsaren någon form av workshop med gruppen.

Välkommen att läsa mer här. 

Mer om Kids in Museums och föreläsarna

Kids in Museums startade i England 2003 och arbetar med att stödja konst- och kulturorganisationer och kulturarvsorganisationers arbete med att öka delaktigheten och engagemanget för och med barn och unga i hela landet.

Laura Bedford är programchef på Kids in Museum och ansvarar för att leda och utveckla fortbildning och rådgivning. Hon har arbetat med och på museer i över 20 år och är övertygad om att konst- och kulturupplevelser förändrar liv för en publik i alla åldrar.

Alison Bowyer är verksamhetschef på Kids in Museums och har arbetat i den brittiska kultursektorn i över 15 år. Alison har ett brinnande intresse för museer och hur människor engagerar sig och tar del av konst och kultur.

Välkommen att läsa mer om Kids in Museums historia här.

Se även föreläsningen "Why Giving Young People A Role In A Museum Matters" som Dea Birkett, Kids in Museums grundare, höll på konferensen Musuem Next för några år sedan.

Johanna Hagerius

Konsulent publikutveckling

Telefonnummer