13/5 Seminarium: Konstsalongen (som möjlighet och kryphål)

Den nationella föreningen Konstkonsulenterna i Sverige bjuder in till seminariet Konstsalongen (som möjlighet och kryphål). Här har fyra konstnärer tillfrågats för att, utifrån sina olika erfarenheter och perspektiv, reflektera kring den konstnärliga salongen. Med samtalet vill vi samla delar av det konstnärliga fältet och skapa en gemensam lärandeprocess som utgår från konstnärernas villkor och perspektiv. Seminariet vänder sig till alla intresserade, till exempel tjänstepersoner och beslutsfattare inom kultursektorn, kulturkonsulenter i kommun/region, forskare och konstnärliga utövare.

I relation till det konstpolitiska arbetet med att stärka de materiella förutsättningarna och villkoren för konstnärer framstår traditionen av konstnärliga salonger som en något avig och säregen utställningsform; som ett av få undantag i MU-avtalet och hur dess principer om upphovspersoners rätt till ersättning vid visning av verk samt medverkan vid utställningar annars antas vara vägledande för alla utställningsarrangörer som har offentligt stöd för sin verksamhet.

Vid sidan av övrig utställningsverksamhet, som rimligtvis medför en ersättning till konstnärerna i enlighet med särskilda tariffer och enskilda avtal, skulle den jurybedömda salongen alltså kunna betraktas som ett kryphål ifråga om villkor och ansvarsfördelning. Ibland är salongerna förenade med en avgift för ansökan, konstnärerna förväntas ofta stå för både frakt och försäkringar samtidigt som institutionen kan ta ut en provision vid eventuell försäljning. Här har salongen potential att bli en publiksuccé och en kassako för utställningsarrangören, men på ojämlika grunder som annars skulle vara svåra att smälta.

Men salongen skulle också kunna betraktas som en fantastisk möjlighet. Som ett öppet sammanhang där vi som besökare får chansen att ta del av en omfattande bredd ifråga om konstnärliga uttryck och temperament. För många av oss kan salongen vara den första gången som vi kommer i kontakt med en konstnärlig institution och bli startskottet på ett fortsatt utforskande av konsten. Kanske kan den konstnärliga salongen vara att betrakta som en väg in i bildkonsten, det första sammanhanget där vi får möjlighet att ställa ut våra verk för en större publik?    

Hur kan vi förstå den konstnärliga salongen ur ett historiskt perspektiv och vilken betydelse kan den ha för konstnärer och utställningsarrangörer nu och framöver?

För att vrida och vända på konstsalongens många betydelser har den nationella föreningen Konstkonsulenterna i Sverige bjudit in Sonia Hedstrand, Linda Persson, Jörgen Svensson och Eva Månsson för att, med utgångpunkt i sina olika erfarenheter och perspektiv, reflektera kring den konstnärliga salongen.

Datum och tid: 13 maj kl 9.00-11.00
Plats: Digitalt, via Zoom: https://us02web.zoom.us/j/86443875713

Seminariet arrangeras av Konstkonsulenterna i Sverige.

Om de medverkande

Sonia Hedstrand, konstnär som arbetar forskningsorienterat i skärningspunkten mellan dokumentarism, essä och sociologisk undersökning i medier som installation, rörlig bild, fotografi, text och performance. Hedstrand är konstkritiker för Dagens Nyheter och skriver ofta med strukturella, intersektionella perspektiv på samtida konst samt har intresse för sociologiska analyser av konstnärsrollens och konstbegreppets förändringar genom historien. Hon undervisar på ett flertal konstskolor med fokus på teori, konsthistoria, skrivande, utställningsproduktion och utvecklande av studerandes konstnärliga processer.

Linda Persson, konstnär med en kandidatexamen i skulptur från Chelsea College of Art and Design i London och en masterexamen i ljud och skulptur vid Southampton University, Winchester School of Art. Mellan 2011-2012 belönades hon med ett finansierat forskningsår vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Hennes verk finns representerade hos konstgallerier och museer i Sverige och utomlands. Hon finns också representerad i 100 Sculptors of Tomorrow publicerad av Thames och Hudson. Linda har deltagit i flera residens över hela världen.

Jörgen Svensson, konstnär och numera även chef på deltid för Dalslands konstmuseum. Jörgen Svensson har beskrivits som en svensk pionjär inom den relationella estetiken. Han var professor på konsthögskolan Valand mellan 1995–2002 samt från 2002−2006 professor på konstakademien i Trondheim. Jörgen Svensson har producerat konst inom många olika genrer. Han har verkat inom måleri, fotografi, musik, film, böcker och även gjort radioteater för Sveriges radio. Inom måleriet har Jörgen Svensson sedan början av 1990-talet närmat sig konsthantverk genom att med spruta och kanyl skapa ett måleri som liknar broderi. Sedan några år tillbaka har Jörgen Svensson alltmer fokuserat på måleriet. Som en följd av den del av Svenssons konstnärskap som går att kategorisera som relationell estetik har han fått möjligheten att undersöka den svenska kulturbyråkratin. Under 1994 var han rådgivare till den dåvarande kulturministern Margot Wallström. Ett arbete som ledde till konstprojektet VI - En dokumentation om kulturrådgiveri. Han har också verkat som processledarare inom Västra Götalands regionens kultursekretariat. Det arbetet har skildrats i radioteatern Tavlor på ett kultursekretariat.

Eva Månsson, verksamhetschef för Konstnärernas Riksorganisation, KRO.

 

Mejra Wiczak Ahmemulic

Konsulent

Telefonnummer