22/11 MIK i praktiken - studiedag och nätverksträff

Välkomna till en kombinerad nätverksträff och studiedag på Backatorpsskolan. Du väljer själv i anmälningsformuläret vilka delar du är med på under dagen.

Datum: 22 november 2023
Tid: 09.30-16.15
Plats: Backatorpsskolan, Båtsman Kapers gata 5, Hisings Backa
Övrigt: Vi bjuder på fika och lunch

ANMÄLAN

Program

09.30-09.45 Välkomna, introduktion och kaffe

9.45-11.00 Besök i verksamheten
Möjlighet att välja att delta i en eller flera undervisningsaktiviteter kopplat till MIK såsom lektion i biblioteket, temapass arbete med arbetssättet Storyline, arbetspass med Min hållbarhetskomptens, undervisning i källkritik, programmering lek och lärande, digital produktion med mera.

11.00-12.00 Backatorpsskolans pedagogiska idé och skolutvecklingsarbete
Rektor Eva Marsh, utvecklingsledare Anna Johanson och vetenskaplig ledare Margareta Häggström.

12.00-13.00 Lunch, dialog och reflektion

13.00-14.30 Projektmöte för MIK nätverket inklusive fika
(Besök i verksamheten inklusive filmvisning med fika för övriga)

14.30-15.15 Teachmeet – Backatorps pedagoger delar med sig
Min hållbarhetskompetens, Skolans arbete med MIK, läslust, förmedlingslust och söklust.

15.15-16.00 Dialog kring skolans möjligheter och utmaningar gällande MIK kopplat till läroplanens skrivningar om digitalisering

16.00-16.15 Summering och avslutande reflektioner

----------------

Valbara delar i anmälan:

9.45 Studiebesök: Lektion i biblioteket
9.45 Studiebesök Temapass arbete med arbetssättet Storyline, berättande och söklust
9.45 Studiebesök Temapass arbete med arbetssättet Storyline, förmedlingslust med digital produktion
9.45 Studiebesök Arbetspass med Min hållbarhetskomptens, elever för samtal och reflekterar.
9.45 Studiebesök Arbetspass källkritik
9.45 Studiebesök Arbetspass programmering, lek och lärande
11.00 Backatorpsskolans pedagogiska idé och skolutvecklingsarbete.
12.00 Lunch
13.00 Nätverksmöte för MIK nätverket (enbart för nätverksmedlemmar)
13.00 Besök i verksamheten och filmvisning
14.30 Teachmeet – Backatorps pedagoger delar med sig, se program
15.15 Dialog kring skolans möjligheter och utmaningar gällande MIK kopplat till läroplanens skrivningar om digitalisering.

 

Mer information om programpunkterna


Besök i verksamheten 9.45-11.00
Möjlighet att besöka någon eller några av skolans klasser från förskoleklass till årskurs 6 och ta del av pågående arbete relaterat till MIK. Med medie- och informationskunnighet syftar vi på Backatorpsskolan, till människors kunskaper och förmågor att finna, analysera, kritiskt värdera och skapa information i olika medier och sammanhang.

Backatorpsskolans pedagogiska idé och skolutvecklingsarbete 11.00-12.00
Rektor Eva Marsh, utvecklingsledare Anna Johanson och vetenskaplig ledare Margareta Häggström.
Presentation av skolans professionella utvecklingsarbete när det gäller att arbeta tematiskt med lärande för hållbar utveckling. Ett treårigt Erasmus projekt har bidragit till att utveckla elevaktiva undervisningsformer som främjar och stödjer känslan av agens, som syftar till att öka medvetenheten om hållbarhet. Utgångspunkt för projektet grundades i de utmaningar som Agenda 2030 ställer, med fokus på utbildning för hållbar utveckling och globalt medborgarskap, samt i behov av att utveckla utbildning för grundskoleelever mot pluralistisk pedagogik. Med ny kunskap och inspiration från föredragshållare inom projektet, våra diskussioner i och egna processer har vikten av vårt hållbarhetsarbete i alla led stärkts och fördjupats. Övertygelsen om att vår skolutvecklingsprocess, med allt vad den innebär, är en viktig del i vårt uppdrag att skapa förutsättningar för våra elever att b la utvecklas till demokratiska samhällsmedborgare har blivit allt mer tydlig.

Vi har ökat vår medvetenhet om den egna undervisningen och har en strävan efter att all vår undervisning ska vara meningsskapande, sättas in i ett sammanhang samt att låta eleverna vara aktiva i sitt eget lärande.

Margaretha Häggström, PhD i undervisningspraktik vid Göteborgs universitet, har lett forskningsarbetet under projektet. Hon kommer att presentera viktiga element som behövs på skolan för att lärande för hållbar utveckling ska ske.

Min hållbarhetskompetens 14.30-15.15
Lärare Torbjörn Nyberg med kollegor.
Stödmaterialet Min hållbarhetskompetens är framtaget tillsammans med forskare och praktiker inom ramen för skolans Erasmusprojekt. Det är ett stöd för planering och för formativ bedömning av undervisning för resiliens och hållbarhet, utifrån EU,s ramverk GreenComps 12 kompetenser. Materialet kan användas för implementering av undervisningsmetoder och innehåll med inriktning mot handlingsberedskap, sociala färdigheter och förändrade värderingar. Det kan användas som:

● Verktyg för planering för och uppföljning av undervisning, för att säkerställa att undervisningen ger eleverna möjlighet att utveckla nödvändiga kompetenser.

● Verktyg för självskattning där pedagoger och/eller elever reflekterar över sin egen hållbarhetskompetens.

● Verktyg för utvecklande diskussioner i ett lärarlag eller elevgrupp.

Skolans arbete med MIK, läslust, förmedlings-lust och söklust 14.30-15.15 samt 15.15-16.00
Lärare Anna Lundell och Nea Eliasson med kollegor.
Enligt styrdokumenten ska eleverna ha tillgång till de lärverktyg som behövs för en tidsenlig utbildning och ges möjlighet att lära sig förstå mediernas roll, kritiskt värdera deras innehåll och fatta välgrundade beslut både som sändare och mottagare. Målet och arbetet med MIK i skolan kan förstås och formuleras som ett demokratiprojekt. Det handlar om att utveckla kommunikativa kompetenser inom ett brett spektrum av läs- och skrivpraktiker, i olika medier och genrer. I Backatorpsskolans temaarbeten planeras undervisningen från läroplanens inledande delar vilket hjälper att integrera arbete med digitala verktyg på ett naturligt sätt.

Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Utbildningen ska därigenom ge eleverna förutsättningar att utveckla digital kompetens och ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap. Skolans värdegrund och uppdrag Lgr 22.

Pia-Marie Wehrling

Projektledare och utvecklare inom Medie- och informationskunnighet (MIK)

Telefonnummer