17/1 2024 Ska biblioteket hjälpa till med allt?

Rörig illustration med kontorsprylar och böljande mönster.

Digitaliseringen ställer höga krav på att bibliotekspersonal ska hjälpa människor med digitala tjänster och verktyg. I takt med att andra myndigheter och aktörer drar ner på personlig service hanterar biblioteken allt fler ärenden, utan att de nödvändigtvis har tydliga strategier och rutiner för detta.

Biblioteksutveckling VGR och Digidel bjuder in till ett öppet webbinarium om gränsdragningar för handledning i digitala tjänster på folkbibliotek. Föreläsningarna spelas in och läggs upp på Digiteket i efterhand, men deltagare live får också möjlighet att ställa frågor och delta i gruppdiskussioner med kollegor från hela landet.

När:17 januari, 8.30-10.30
Var:
Digitalt via Teams
Hur: Anmäl dig senast 15 januari

Anmälan

Agenda

Flera bibliotek i Västra Götalandsregionen arbetar nu med att ta fram riktlinjer för att tydliggöra bibliotekets roll för användaren, förbättra arbetsmiljön och skapa bättre samverkan med andra aktörer. Kajsa Lunde, bibliotekskonsulent i VGR, berättar hur processerna med att ta fram riktlinjer ser ut och hur arbetet kan anpassas utifrån lokala förutsättningar.

Digidels samordnare har samlat in data om fördelningen mellan allmänhetens frågor om digital kompetens, myndigheters handläggningsärenden och tekniksupport. Digidels Terese Raymond och Jonna Steinrud presenterar resultaten och öppnar upp för diskussion om fortsatt arbete framåt.

Kajsa Lunde

Konsulent

Telefonnummer

Örjan Hellström

Konsulent

Telefonnummer