11/5 Beställardagen – inspireras av visuella kreatörer för att vässa din kommunikation

Vill du veta hur grafisk design, illustration och animation kan stärka ett varumärke eller förtydliga ett budskap? Funderar du på hur du får ut maximalt av samarbetet med externa visuella kreatörer för att lyfta en kampanj eller produkt? Välkommen till en inspirerande eftermiddag där du tillsammans med branschkollegor och visuella kreatörer får lära dig hur du genomför en lyckad beställning av kreativa tjänster.

Beställardagen tar sin utgångspunkt i behovet hos beställare av kreativa tjänster och vad man vinner på beställning av bild och form med hög konstnärlig spets för att nå ut till sin målgrupp. Här lyfter vi illustrationens och formens potential och roll i vårt samhälle, som i högre grad än någonsin är styrt av bildkommunikation. Dagen arrangeras av Illustratörcentrum i samarbete med Förvaltningen för kulturutveckling och Business Region Göteborg AB.

Datum: 11 maj
Tid: kl 14.00–18.00
Plats: Röhsska Museet
Anmälan: Anmäl dig senast 6 maj via digitalt formulär.

Till anmälan...

Program

14.00 – Konferencier Eva Ossiansson (Ekon Dr, Handels GU), en av Sveriges främsta varumärkesexperter och mest välkända varumärkesforskare, hälsar välkommen och presenterar arrangörerna och dagens talare.

14.10 – 14.50 Carl Johan Larsson, Creative Director & Partner på kommunikationsbyrån Everland, inspirerar hur illustration och animation stärker varumärken i det guldäggsnominerade samarbetet med illustratören och konstnären Egle Zvirblyte. 

14.50 – 15.10 Kort kaffepaus

15.10 – 15.50 Den prisbelönta designstudion BankerWessel berättar om den kreativa designprocessen och vikten av att den får utrymme för att nå fram till en fulländad slutprodukt.

16.00 – 16.40 Erica Jacobson, prisbelönt designer och illustratör i samtal med byråproducenten Ida Tenggren om det innovativa samarbetet kring Absolut Vodkas kampanj.

16.45 –Få insikt, tips och trix för att beställa material från visuella kreatörer. Vi ger en kort introduktion med matnyttiga tips som förenklar beställarprocessen.

17.00-18.00 – Mingel med branschkollegor samt utdelning av Illustratörcentrums årliga katalog Swedish Illustrators and Graphic Designers!

Grafisk form toppbild: Jonatan Sahlin

Om de medverkande

Ekon. Dr, Eva Ossiansson, även kallad för Varumärkesdoktorn, på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, har en lång erfarenhet av strategisk varumärkesutveckling av ledare, organisationer och företag och verkar för att skapa varumärkesinsikter, stories att gilla och trovärdiga varumärkeslöften.

Carl Johan Larsson har mer än 15 års erfarenhet inom design och konceptuell varumärkeskommunikation och har varit ansvarig för den visuella identiteten till några av Sveriges mest ikoniska varumärken. Carl Johan är partner och Art Director på den skandinaviska strategiska designbyrån Everland med med kunder som Carlsberg, Tuborg och Evian.

BankerWessel är en prisbelönt Stockholmsbaserad designstudio som jobbar internationellt. Studion är inriktad på alla aspekter av varumärkesbyggande. Bland kunderna finns både museer som Fotografiska Museet, Nationalmuseum och Moderna Museet men också IKEA och Svenska institutet. 

Erica Jacobson har en master i Grafisk design och Illustration från Konstfack i Stockholm och driver sedan 1999 sitt eget företag Erica Jacobson Design. Ericas uppdrag spänner ifrån redaktionella -och offentliga konstuppdrag till stora reklamkampanjer med kunder som Sephora, UN Women, Häagen-Dazs, Absolut Vodka, Max och Stockholmsmässan.

Ida Tengberg har i närmare 20 år jobbat som byråproducent på bland annat DDB, Åkestam Holst och Garbergs samt producent och head of Agency på The Absolut Company.

Camilla Alexanderson

Konsulent

Telefonnummer