27/10 Litteraciteter – att lära sig läsa och skriva i vuxen ålder (Föreläsning 1 av 3 i serien Vuxna i lärande)
Läsfrämjande arbete med andraspråkstalande vuxna med fokus på kommunikation, bemötande och förståelse. Göteborgs Kulturförvaltning i samarbete med Förvaltningen för kulturutveckling erbjuder tre fortbildningstillfällen under hösten 2022.
Föreläsare
Alma Rauer och Anna Winlund, lärare och forskare i svenska som andraspråk, Göteborgs universitet
Alma och Anna berättar om forskning om att lära sig läsa och skriva i vuxen ålder, med fokus på kortutbildade vuxnas möjligheter att delta i vardagliga litterata sammanhang.
Eva Thors Rudvall, författare av lättläst litteratur och SFI-lärare
Alla bibliotekarier känner till Evas mycket lättlästa böcker! Hon berättar om hur det rent praktiskt kan gå till att tillägna sig läs- och skrivkonsten som vuxen, samt tips på vad man kan tänka på om man vill understödja den processen.
Program
Förmiddag
09.00-09.15 Introduktion till Vuxna i lärande + samarbetspartners
Kort presentation (Mattias Reuterberg och Johanna Bjurmell) om Vuxna i lärande. Bakgrund, organisation och finansiering, verksamheter och samarbeten.
09.15-10.15 Alma Rauer
Om litteraciteter och att lära sig läsa och skriva i vuxen ålder.
PAUS
10.30-11.15 Eva Thors Rudvall
Om alfabetisering, mycket lättlästa böcker och hur de kan användas i aktiviteter med svenskstuderande andraspråkstalare.
11.15 – 11.30 Avslutande frågor och diskussion
Eftermiddag
13.00-13.15 Introduktion till Vuxna i lärande + samarbetspartners
13.15-14.15 Anna Winlund
PAUS
14.30-15.15 Eva Thors Rudvall
15.15-15.30 Avslutande frågor och diskussion
Plats: Göteborgs Stadsbibliotek (Hörsalen)
Max antal deltagare: 50
Vuxna i lärande är ett nätverk av studiebibliotekarier på biblioteken i Göteborg, som erbjuder biblioteksservice för nyanlända vuxna som studerar svenska. Verksamheten finansieras av Arbetsmarknad och Vuxenutbildningsförvaltningen och tillhandahåller möjligheter till språkstödjande och läsfrämjande verksamheter för kortutbildade vuxna och de som står längst från arbetsmarknaden. En del av uppdrag är att utveckla metoder för att bättre möta målgruppen, men också att öka kunskaperna internt i biblioteksarbetet, så att alla medarbetare kan ge en bättre biblioteksservice och upplevelse av biblioteken för dem som studerar svenska.