22/11 Att kommunicera på lätt svenska i tal och skrift (Föreläsning 2 av 3 i serien Vuxna i lärande)

Läsfrämjande arbete med andraspråkstalande vuxna med fokus på kommunikation, bemötande och förståelse. Göteborgs Kulturförvaltning i samarbete med Förvaltningen för kulturutveckling erbjuder tre fortbildningstillfällen under hösten 2022.

Föreläsare

Moa Candil och Bengt Fredriksson, författare av lättläst litteratur
I september kom boken Skriv lättläst – En handbok för dig som vill bli förstådd. Moa och Bengt berättar mer om hur vi som bibliotekarier kan kommunicera bättre i skrift med andraspråktalare.

Sara Lövestam, författare
Sara titulerar sig författare och grammatikapostel. Hon har också arbetat som sfi-lärare och är en av få författare som själv bearbetat sina böcker till lättläst. Idag medverkar hon med föreläsningen Hur svårt kan det vara? På ett underhållande och pedagogiskt sätt beskriver Sara de utmaningar vi möter när vi försöker kommunicera med varandra. Kuriosa om svenska språket blandas med tips till den som vill bli förstådd av alla – även av den som precis börjat lära sig svenska.

Program

Förmiddag
09.00-10.00 Moa Candil och Bengt Fredrikson
Författarna till nya boken Skriv lättläst – En handbok för dig som vill bli förstådd. Hur kommunicera bättre i skrift med andraspråkstalare?

PAUS

10.15-11.15 Sara Lövestam
Författaren, radioprofilen och sfi-läraren Sara Lövestam med föreläsningen Hur svårt kan det vara? Om talad kommunikation med andraspråkstalare och hur vi förstår varandra.

11.15 – 11.30 Avslutande frågor och diskussion

Eftermiddag

13.00-14.00 Moa Candil och Bengt Fredrikson

PAUS

14.15-15.15 Sara Lövestam

14.15-14.30 Avslutande frågor och diskussion

Anmälan (online)

Anmälan (på plats)

Plats: Göteborgs Stadsbibliotek (Hörsalen)
Max antal deltagare: 50


Vuxna i lärande är ett nätverk av studiebibliotekarier på biblioteken i Göteborg, som erbjuder biblioteksservice för nyanlända vuxna som studerar svenska. Verksamheten finansieras av Arbetsmarknad och Vuxenutbildningsförvaltningen och tillhandahåller möjligheter till språkstödjande och läsfrämjande verksamheter för kortutbildade vuxna och de som står längst från arbetsmarknaden. Del av deras uppdrag är att utveckla metoder för att bättre möta målgruppen, men också att öka kunskaperna internt i biblioteksarbetet, så att alla medarbetare kan ge en bättre biblioteksservice och upplevelse av biblioteken för dem som studerar svenska.